Skip to main content
فهرست مقالات

حضور آداب

نویسنده:

ISC (11 صفحه - از 6 تا 16)

خلاصه ماشینی:

"در مورد ماه مبارک رمضان حد واجب روزه، امساک و نخوردن آب و غذا از سحر تا افطار است، ولی شرط کمال و صائم واقعی بودن این است که علاوه بر امساک دهان، چشم، گوش، پوست، مو، مغز، قلب و دست و پای ما نیز روزه باشد که اگر کسی در این ضیافت این­گونه ظاهر شد و حق اوقات و لحظه ­های شب و روز این ماه را به جا آورد و قلب و روح و زبانش را قرآنی کرد و نورانی، چنان به قرب الهی می­ رسد که پایش مماس با پای ابراهیم خلیل الرحمان می­شود و بسیار فاصله است میان روزه­ د اری که فقط نخورد و نیاشامد، با روزه­ د اری که تمام سلول­ های بدنش تحت امر الهی بوده و خود را از حسد و غیبت و دروغ و اهانت و گناه حفظ کند و به قرب الهی رسیده و کنار ابراهیم7 قرار گیرد! این­ها شرط قبول است ولی شروطی هم برای کمال51 دارد؛ یعنی اگر می­ خواهد انسان را به معراج برساند باید متقی باشد و متقی کسی است که نفس خودش را از گناه باز می­ د ارد؛ چون حضور خدا را در همه جا احساس کرده است و خوف از مقام خداوند دارد، پس نماز این چنین شخصی با حضور قلب است. گرچه فرمودند: همة کسانی­که به این سرزمین می­ آیند و قصد بیت الله را دارند، علامت خدایی خورده ­اند و از شعائرالله محسوب می­ شوند71 و خداوند برای همه سفره ­ا ی گسترده است و پذیرایی عام دارد، ولی پذیرایی خاص او که همان دیدن باطن اعمال است، نصیب همه کس نمی ­شود بلکه شامل کسی می­ شود که در او سه ویژگی و صفت وجود داشته باشد؛ یعنی قلب و نفس او با این سه صفت عجین شده باشد و روح او با این صفات پیوند خورده باشد، آنگاه است که این وجود واین روح مستعد گردیده تا باطن اعمال و ملکوت مناسک را به او نشان دهند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.