Skip to main content
فهرست مقالات

اهمیت و کاربرد ارزشیابی توصفی در فرایند یاددهی-یادگیری

نویسنده:

(15 صفحه - از 138 تا 152)

«ارزﺷﯿﺎﺑﯽ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ» اﻟﮕﻮی ﺟﺪﯾﺪی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻼش ﻣﯽ ﮐﻨﺪ زﻣﯿﻨﻪ ای را ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎزد ﺗﺎ داﻧﺶ آﻣﻮزان در ﮐﻼس درس ﺑﺎ ﺷﺎداﺑﯽ و ﻧﺸﺎط ﺑﻬﺘﺮ و ﺑﯿﺸﺘﺮ و ﻋﻤﯿﻖ ﺗﺮ ﻣﻄﺎﻟﺐ درﺳﯽ را ﯾﺎد ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ، ﺑﻪ ﺟﺎی ﺗﻮﺟﻪ اﻓﺮاﻃﯽ ﺑﻪ آزﻣﻮن ﻫﺎی ﭘﺎﯾﺎﻧﯽ و ﻧﻤﺮه، روﻧﺪ ﯾﺎددﻫﯽ و ﯾﺎدﮔﯿﺮی را در ﻃﻮل ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﺪ و در راﺳﺘﺎی اﯾﻦ ﺗﻮﺟﻪ، رﺷﺪ ﻋﺎﻃﻔﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺣﺘﯽ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ داﻧﺶ آﻣﻮز را ﻧﯿﺰ در ﻧﻈﺮ ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. اﯾﻦ ﻃﺮح ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﻬﺒﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ ﯾﺎدﮔﯿﺮی و ﯾﺎددﻫﯽ و اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﻬﺪاﺷﺖ رواﻧﯽ ﻣﺤﯿﻂ ﯾﺎددﻫﯽ و ﯾﺎدﮔﯿﺮی، ﺗﻐﯿﯿﺮات اﺳﺎﺳﯽ را در ﻧﻈﺎم ارزﺷﯿﺎﺑﯽ ﻓﻌﻠﯽ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﮐﺮده اﺳﺖ. از ﺟﻤﻠﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﻘﯿﺎس ﻓﺎﺻﻠﻪ ای (0 ﺗﺎ 20) ﺑﻪ ﻣﻘﯿﺎس ﺗﺮﺗﯿﺒﯽ، ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﮐﺎرﻧﺎﻣﻪ و ﺗﺒﺪﯾﻞ آن ﺑﻪ ﮐﺎرﻧﺎﻣﻪ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان ﮔﺰارش ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، ﺗﻐﯿﯿﺮ و ﺗﻨﻮع ﺑﺨﺸﯽ ﺑﻪ اﺑﺰارﻫﺎ و روش ﻫﺎی ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت از وﺿﻌﯿﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶ آﻣﻮز، ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﭘﻮﺷﻪ ﮐﺎر، آزﻣﻮن ﻫﺎی ﻋﻤﻠﮑﺮدی، ﻓﻬﺮﺳﺖ وارﺳﯽ و ﺑﺮگ ﺛﺒﺖ ﻣﺸﺎﻫﺪات، ﺗﻐﯿﯿﺮ در روﯾﮑﺮد ﮐﻠﯽ ارزﺷﯿﺎﺑﯽ از ارزﺷﯿﺎﺑﯽ ﭘﺎﯾﺎﻧﯽ ﺑﻪ ارزﺷﯿﺎﺑﯽ ﺗﮑﻮﯾﻨﯽ ﻓﺮآﯾﻨﺪی ﺗﻐﯿﯿﺮ در ﻣﺮﺟﻊ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮﻧﺪه در ارﺗﻘﺎی داﻧﺶ آﻣﻮزان. در اﯾﻦ ﻃﺮح، ﺑﻪ ﺟﺎی اﻣﺘﺤﺎﻧﺎت ﭘﺎﯾﺎﻧﯽ، ﻣﻌﻠﻢ و ﺷﻮرای ﻣﺪرسه، ﻣﺮﺟﻊ ﺻﺎﺣﺐ ﺻﻼﺣﯿﺖ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی ﺗﻌﯿﯿﻦ واﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه اﻧﺪ.

خلاصه ماشینی:

"اهمیت و کاربرد ارزشیابی توصیفی در فرایند یاددهی-یادگیری مریم حسن پوربریجانی ١، مائده ابراهیمی ارمی ٢، صاحبه اسماعیلی ارمی ٣ ١ کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی-دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات مازندران ٢ کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان مازندران -دبیر آموزش وپرورش نکا ٣ کارشناسی علوم تجربی- دانشگاه عالی فرهنگیان مازندران -دبیر آموزش وپرورش نکا چکیده «ارزشیابی توصیفی» الگوی جدیدی است که تلاش می کند زمینه ای را فراهم سازد تا دانش آموزان در کلاس درس با شادابی و نشاط بهتر و بیشتر و عمیق تر مطالب درسی را یاد بگیرند؛ بنابراین ، به جای توجه افراطی به آزمون های پایانی و نمره ، روند یاددهی و یادگیری را در طول سال تحصیلی مورد توجه قرار می دهد و در راستای این توجه ، رشد عاطفی و اجتماعی و حتی جسمانی دانش آموز را نیز در نظر می گیرد. (صفر فتحعلی زاره ،١٣٨٨) این استانداردها را می توان در چهار حوزه طبقه بندی کرد: الف - استانداردهای اخلاقی وقانونی ب - سودبخشی سنجش پ - استانداردهای قابلیت اجرا ت - استانداردهای دقت و صحت (حسن پاشا شریفی،١٣٨٢) مهمترین ویژگیهای الگوی ارزشیابی توصیفی - توجه به تنوع و تغییر مقیاس سنجش - توجه به یادگیری دانش آموز - توجه به تنوع و تغییر ابزارهای ارزشیابی - توجه به انتظارات برنامه درسی - توجه به اهمیت سازگاری اجتماعی در کنار پیشرفت تحصیلی - توجه به اهمیت بهداشتی روانی در فرآیند یاددهی- یادگیری - توجه به حیطه های مختلف یادگیری پوشه کار: یک مجموعه هدفدار منظم از کار و فعالیت فراگیر که نشان دهنده تلاش و کوشش و پیشرفت و رشد دستآوردها و موفقیت های او می باشد؛ و فراگیران را به فراگیرانی پویا و فعال تبدیل می کند که در برابر یادگیری و پیشرفت خود مسئول باشند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.