چکیده:
هدف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ ﺑﺎورﻫﺎی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ در ﺧﻮد ﮐﺎرآﻣﺪی و ﺷﺎدﮐﺎﻣﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ آﻣﻮزش از راه دور اﺳﺖ (1588 = N)، در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 96-95 ﺑﻮده اﺳﺖ ﮐﻪ از ﻣﯿﺎن آﻧﺎن 210 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪ ای ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه اﻧﺪ (210 =(n ﺑﺮای ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی - ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺖ (ﮐﺎرت راﯾﺖ - ﻫﺎﺗﻦ و وﻟﺰﮔﻠﺪ ﺑﺮگ و ﻫﯿﻠﯿﺮ، 1981) و ﺑﺮ ای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ ﯾﮏ ﻃﺮﻓﻪ، اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ اﺳﺖ .ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺖ ﺑﺎ ﺧﻮد ﮐﺎرآﻣﺪی و ﺷﺎدﮐﺎﻣﯽ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎدار دارد (1. /. < p) همﭽﻨﯿﻦ ﻣﯿﺎن ﻧﻤﺮات ﺷﺎدﮐﺎﻣﯽ و ﺧﻮدﮐﺎر آﻣﺪی داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﯽ ﮐﻪ در ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺖ ﻗﺮار داﺷﺘﻨﺪ ﺗﻔﺎوت وﺟﻮد دارد
خلاصه ماشینی:
"بررسی نقش باورهای فراشناختی در خودکارآمدی و شادکامی دانش آموزان دختر آموزش از راه دور نسیم قلی پور١، سحر قدوسی ٢ ١ کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اردبیل ٢ کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد مرودشت چکیده هدف این پژوهش بررسی نقش باورهای فراشناختی در خود کارآمدی و شادکامی دانش آموزان دختر آموزش از راه دور است (١٥٨٨ = N)، در سال تحصیلی ٩٥-٩٦ بوده است که از میان آنان ٢١٠ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند (٢١٠ =(n برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های - پرسشنامه فراشناخت (کارت رایت - هاتن و ولزگلد برگ و هیلیر، ١٩٨١) و بر ای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک طرفه ، استفاده شده است .
پیشنهادهای کاربردی ٭ با توجه به یافته های این پژوهش می توان گفت که تحول مهارتهای فراشناختی سبب می شود که دانش آموزان پیشرفت و موفقیت در شادکامی و خودکار آمدی در یادگیری را به خودشان نسبت دهند و آن را ناشی از تلاش و آگاهیهای خود بدانند و در نتیجه اعتماد به نفس آنان افزایش یابد؛ این نکته نشانگر اهمیت آموزش این مهارتها به دانش آموزان با بهره گیری از راهبردها و مدلهای مناسب است .
Contemporary Educational Psychology, 30, 397-417 Studing of the Role of Metacognitive Beliefs in Self-Efficacy and Happiness of Distance Learning Female Students Nasim Gholipoor1, Sahar Ghodosi 2 M A in Clinical Psychology, Azad University, Ardebil.
Iran M A In General Psychology, Azad University, Marvdasht, Iran Abstract The purpose of this research is based on evaluation of the role of metacognitive beliefs in self-efficacy and Happiness of distance learning female students."