Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه خودآشکار سازی،ناگویی خلقی و سبک زندگی در زنان متاهل شاغل و خانه دار

نویسنده:

(12 صفحه - از 119 تا 130)

کلیدواژه ها :

زنان شاغل ،زنان خانه دار ،ﺧﻮدآﺷﮑﺎرﺳﺎزی ،ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ ،ﻧﺎﮔﻮﯾﯽ ﺧﻠﻘﯽ

کلید واژه های ماشینی : زنان ، سبک زندگی ، ناگویی خلقی ، سبک زندگی در زنان متاهل ، خودآشکارسازی ، زنان شاغل ، ناگویی خلقی زنان شاغل ، ناگویی خلقی و سبک ، زنان شاغل و زنان خانه‌دار ، زنان متاهل شاغل

ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺧﻮدآﺷﮑﺎرﺳﺎزی، ﻧﺎﮔﻮﯾﯽ ﺧﻠﻘﯽ و ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ در زﻧﺎن ﻣﺘﺎﻫﻞ ﺷﺎﻏﻞ و ﺧﺎﻧﻪ دار اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ از ﻧﻮع ﻋﻠﯽ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ای ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ زﻧﺎن ﻣﺘﺎﻫﻞ ﺷﺎﻏﻞ ﻣﻌﻠﻢ در ﻣﻘﻄﻊ دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن دﺧﺘﺮان ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺷﺶ ﺗﻬﺮان و ﮐﻠﯿﮥ زﻧﺎن ﺧﺎﻧﻪ دار ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺷﺶ ﺗﻬﺮان در ﺑﺎزه زﻣﺎﻧﯽ ﺳﻪ ﻣﺎه اول ﺳﺎل 1395، ﺑﻮد. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان ﺗﻌﺪاد 140 ﻧﻔﺮ )70 ﺷﺎﻏﻞ و 70 ﺧﺎﻧﻪ دار( ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺮای اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﯿﻠﺮ- اﺳﻤﯿﺖ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻧﺎﮔﻮﯾﯽ ﺧﻠﻘﯽ ﺗﻮرﻧﺘﻮ )-TAS 20( و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺧﻮد آﺷﮑﺎر ﺳﺎزی ﺑﺰرﮔﺴﺎل 47 ﻣﺎده ای اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪ. داده ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن ﯾﻮﻣﺎن- وﯾﺘﻨﯽ و آزﻣﻮن t ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﺗﻔﺎوت ﺑﯿﻦ ﮔﺮوه ﻫﺎ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ زﻧﺎن ﺧﺎﻧﻪ دار و زﻧﺎن ﺷﺎﻏﻞ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد داﺷﺖ، ﺑﯿﻦ ﺧﻮدآﺷﮑﺎرﺳﺎزی زﻧﺎن ﺧﺎﻧﻪ دار و ﺷﺎﻏﻞ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد داﺷﺖ و در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﯿﻦ ﻧﺎﮔﻮﯾﯽ ﺧﻠﻘﯽ زﻧﺎن ﺷﺎﻏﻞ و زﻧﺎن ﺧﺎﻧﻪ دار دﯾﺪه ﻧﺸﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ و ﻧﻘﺶ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ و ﺧﻮدآﺷﮑﺎرﺳﺎزی در زﻧﺎن ﻣﺘﺄﻫﻞ ﺷﺎﻏﻞ و زﻧﺎن ﺧﺎﻧﻪ دار، ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ ﻧﺎدرﺳﺖ، واﻓﺰاﯾﺶ آﮔﺎﻫﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ﺧﻮد آﺷﮑﺎر ﺳﺎزی ﺑﻤﻮﻗﻊ وﻣﻨﺎﺳﺐ، ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ آﻧﺎن ﮐﻤﮏ ﮐﺮد زﻧﺪﮔﯽ ﺑﻬﺘﺮی داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

خلاصه ماشینی:

"در زمینه خودآشکارسازی وناگویی خلقی درزنان متأهل شاغل و خانه دار تحقیقی صورت نگرفته و اگر هم باشد خیلی جزیی به این مساله پرداخته است ، لذا این پژوهش در پی پاسخ گویی به این سوال است که زنان شاعل و خانه دار مورد مطالعه از نظر خودآشکارسازی، ناگویی خلقی و سبک زندگی چه تفاوتی با یکدیگر دارندبر این اساس فرضیه های زیر مطرح می گردد. ٤. بحث و نتیجه گیری نتایج موجود در جداول شماره (٤) و (٥)، حاکی از آن است که بین زنان شاغل و خانه دار در متغیر سبک زندگی تفاوت معناداری وجود دارد. به این معنی که ، زنان شاغل از سبک زندگی خود رضایت بیشتری نسبت به زنان خانه دار دارند یافته های پژوهش حاضر با یافته های پژوهش کردی، هادی زاده (١٣٩٢) و مهدوی (١٣٨٥) همخوان است . To measure the variables of research, lifestyle questionnaire of Mailer Smith, Toronto Alexithymia Scale (TAS-20) and 47-point questionnaire of self-revelation of adults was used. According to the findings of the research and the role of lifestyle and self-revelation in employed and housewife married women, it seems by changing incorrect lifestyle and increasing awareness in the field of appropriate and timely self-revelation, it can be helped them to have a better life. Keywords: self-revelation, lifestyle, alexithymia, housewives, employed women"


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.