چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ راﺑﻄﻪ ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ای ﺑﺎ اﺑﺮاز وﺟﻮد درﺑﯿﻦ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺟﺪﯾﺪ اﻟﻮرود داﻧﺸﮕﺎه ﭘﯿـﺎم ﻧـﻮر ﺑﻨـﺎب در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 94-95 اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻌﺪاد 60 ﻧﻔﺮ ازﻣﻮدﻧﯽ ﮐﻪ 30 ﻧﻔﺮداﻧﺸﺠﻮی دﺧﺘـﺮو 30 ﻧﻔـﺮ داﻧﺸـﺠﻮی ﭘﺴﺮﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﺮس ﺑﯿﻠﯿﻨﮕﺰ وﻣﻮس1 و ﭘﺮﺳﺸـﻨﺎمه اﺑﺮاز وﺟﻮد ﺷﺮﯾﻨﮏ2 داده ﻫﺎ ﺟﻤﻊ آوری ﺷﺪﻧﺪو داده ﻫﺎ ﺑﺎروش اﻣﺎری ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن وآزﻣﻮن ﺗﯽ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾه ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ای ﺑﺎ اﺑﺮاز وﺟﻮد راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد و ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠـ ای دﺧﺘﺮان وﭘﺴﺮان ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽ داری وﺟﻮد ﻧﺪاردو ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﻦ ﻧﻤﺮه اﺑﺮاز وﺟﻮد دﺧﺘﺮان و ﭘﺴﺮان ﻫﻢ ﻫﯿﭻ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽ داری مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
"کلید واژه ها: سبک های مقابله ای، استرس ، ابراز وجود 1 - Billings and Moos ‘s ways of dealing stress 2- Shrink’s self-expression questionnaire مقدمه یکی از پدیده هایی که درسال های اخیرمورد توجه قرار گرفته توجه به منابع استرس و سبک های مقابله با ان می باشـدکه در گروههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است .
برخی از پژوهش هایی که در زمینه عوامل استرس زا و شیوه های مقابله ای صورت گرفته اسـت تـاثیر ایـن عوامـل را بـرروی سلامت روانی وجسمانی مورد بررسی قرار داده اند برای مثال می توان به پژوهش هـای کیتـی و لام (١٩٩٢)، در زمینـه تـاثیر استرس های روزانه بر روی سلامت جسمی و روانی نوجوانان ، لیونه شلدون و کـاپلان (١٩٩١)، در زمینـه بررسـی رابطـه بـین استرس و شیوه های مقابله ان ، تحقیق لیو همکارانش (١٩٩٦)، در رابطه با تاثیر تفاوت های جنسیتی در استرس را مـی تـوان نام برد.
در پژوهش صادقی وعابدی دانشجویان از دعا کردن وقدم زدن وسرزنش خود درحل مسئله استفاده کرده اند، لـذا ابـراز وجـود موهبتی مرموز و عجیب نیست که برخی از ان برخوردار وبرخی از ان بی بهره باشند بلکه مجموعه ای از مهارت هست کـه هـر کسی از راه تمرین می تواند به ان دست یابد مهیچ ترین جنبه قاطعیت ان است که پس از کسب مهارت ناگهان متوجه شد که می توان بدون هرگونه احساس گناهی (نه گفت ) و خواسته های خود را به طور مستقیم مطرح کرد راحت تر با دیگران ارتبـاط برقرار کردو از همه مهم تر انکه اعتماد به نفس را به شدت بالابرد تا استرس کمتری داشـت ."