چکیده:
تفاوت در تمام ابعاد زندگی بشر به عنوان پدیده ای طبیعی مشهود است. تفاوت های فردی مسئله مهمی است که در تعلیم و تربیت انسان ها حائز اهمیت است. در سال های اخیر، آموزش دچار تحول بنیادینی شده و بر استعدادها و علائق افراد تاکید شده است. مطالعه حاضر برآن بود تا به بررسی تفاوت های فردی (هوش هیجانی و جنسیت) درمیان زبان آموزان انگلیسی بپردازد و ارتباط (ممکن) آن را با توانش استعاری ایشان مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. موارد ذیل در میان 126 زبان آموز با سطح مهارت زبانی بالای متوسط (51 مرد و 75 زن) بررسی شد. اولا، ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون محاسبه شد تا ارتباط بین توانش استعاری آزمودنی ها و هوش هیجانی آنها را بررسی کند. دوما، تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه استاندارد برای تعیین بهترین عامل پیش بینی سطح توانش استعاری آزمودنی ها انجام شد. نتایج نشان داد که اولا یک همبستگی مثبت بین توانش استعاری آزمودنی ها و هوش هیجانی ایشان وجود داشت. دوما، هوش هیجانی و جنسیت شرکت کنندگان، 2 عامل پیش بینی کننده سطح توانش استعاری آنها بود. با این وجود، هوش هیجانی پیش بینی کننده ی قویتری نسبت به جنسیت بود. یافته های این مطالعه برخی پیشنهادهای ممکن را مطرح می سازد. تفاوت های فردی (هوش هیجانی و جنسیت) بین زبان آموزان ایجاب می کند که روش های مناسبی برای پیشرفت توانش استعاری ایشان اتخاذ شود ولی این روش ها را به همه زبان آموزان با خصوصیات متفاوت فردی نمی توان تعمیم داد.
خلاصه ماشینی:
"همچنین ، به نظر می رسد تفاوت جنسیتی به عنوان یک فاکتور تفاوت های فردی در ترسیم توانش استعاری زبان آموزان و هوش هیجانی ایشان نقش مهمی را ایفا کند.
در حوزه آموزش و یادگیری زبان دوم، این مطالعه توانش استعاری را بسیار مفید تشخیص داد و سعی داشت که توانش استعاری را با یکی از مهم ترین توانایی های شناخت در مطالعه و تعلیم زبان دوم که همان هوش هیجانی است ، ارتباط دهد.
بنابراین ، یکی دیگر از حوزه های ضروری برای بررسی ، تشخیص بهترین عوامل پیش بینی کننده سطح توانش استعاری زبان آموزان است .
به طور خلاصه ، ما امیدواریم که یافته های مطالعه حاضر به معلمان و محققان زبان دوم کمک کند تا تکنیک ها و متدهای بهتری را در زمینه زبان استعاری دنبال کنند و توانش استعاری فراگیران را در خلال توجه به هوش هیجانی به عنوان فاکتور کمکی توسعه دهند.
اگرچه مطالعه حاضر تلاش داشت تا اطلاعات و یافته های تازه ای از تفاوت های فردی مخصوصا در زمینه هوش هیجانی و زبان استعاری برای معلمان و زبان آموزان فراهم کند، برخی محدودیت ها نیز داشت .
Affect, cognition, and learner self-regulation in second language learning.
), Emotional intelligence: Key readings on the Mayer and Salovey model (pp.
Journal of Technology & Education, ٥(٣), ٢٠١-٢٠٤.
Journal of Teaching English as a Foreign Language and Literature, ١(٤), ٣٩-٥٥.
On the influence of emotional and verbal intelligence on second language learning.
Unpublished doctoral dissertation, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran."