چکیده:
تاکنون تحقیقات زیادی در مورد اثرات آموزش راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی انجام گرفته است. با این حال، یافته های مربوط به بافت زبان انگلیسی در چنین مطالعاتی چندان مدنظر قرار نگرفته است. این جستار می کوشد تا با انجام مطالعه ی فراتحلیلی ، تاثیرات پژوهش های تجربی مربوط به آموزش راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی و برخی از مسائل بحث برانگیز مربوط به این حوزه را مورد کنکاش قرار دهد. جستجوی جامعی برای جمع آوری مطالعات تجربی مربوط به آموزش راهبردهای یادگیری صورت گرفت. میزان اثربخشی برای 26 مطالعات بنیادین محاسبه گردید و در مجموع 84 نمونه منحصر به فرد بدست آمد. یافته ها نشان می دهد که اثربخشی کلی مطالعات مربوط به زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی بسیار بیشتر از اثرات مربوط به انگلیسی به مثابه زبان دوم در ارتباط با مدل اثربخشی ثابت و تصادفی بود. در پایان این مقاله، پیشنهاداتی در مورد رهیافت های نظری، عملی و روش-شناختی مطرح خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"علاوه بر این ، کاستی های روششناختی پژوهش های پیشین مانند عدم استفاده از گروه مقایسه ، حجم نمونه ناکافی ، گروهبندی غیرتصادفی ، پیچیدگی متغیرهای تاثیرگذار بر راهبردهای یادگیری زبان خارجی ، فقدان ابزارهای قابل اطمینان و معتبر و نبود مدلی جامع تردیدهایی را در مورد اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری به وجود آورده است (آکسفورد، ١٩٩٣؛ بیمل ، ون دن برگ و اوستدام، ٢٠٠١؛ تامپسون و روبین ، ١٩٩٦؛ دورنیه ، ١٩٩٥؛ حسن ، ماکارو، نای، اسمیت و وندرپلانک، ٢٠٠٥؛ گرین و اکسفرود، ١٩٩٥؛ ماکارو، ٢٠٠٦؛ مانچون ، روکا دلارویس و مورفی ، ٢٠٠٧؛ ناکاتانی ، ٢٠٠٥؛ ناکاتانی و گوه، ٢٠٠٧؛ والترز، ٢٠٠٦) علاوه بر این ، با وجود این که در مقالات و کتابهای موجود توصیه های زیادی در ارتباط با بررسی انتقادی آموزش راهبردهای یادگیری ارائه شده است (تامپسون و روبین ، ١٩٩٦؛ چن ، ٢٠٠٧؛ دورنی ، ١٩٩٥؛ روبین ، چاموت، هریس و اندرسون، ٢٠٠٧) ولی دستیابی به درکی جامع از اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری نیاز به جمع آوری و برآورد یافته های تحقیقات اولیه با پرداختن به مشکلات پژوهشی مشترک دارد.
بر این اساس، ٨٤ مطالعه موردی مربوط به آموزش راهبردهای یادگیری برای دستیابی به درکی بهتری نسبت به یافته های مربوط به اثربخشی در حوزهی زبان انگلیسی به صورت فراتحلیل مورد بررسی قرار گرفتند.
The effect of a suggested training program in some metacognitive language learning strategies on developing listening and reading comprehension of university EFL students."