چکیده:
ارزیابی پویا که بر پایه مفهوم پیشرفت در «حیطه ی تحول تدریجی» «ویگوتسکی» (1978) استوار است، چارچوبی است در جهت اجرای همزمان دو فرایند آموزش و ارزیابی به عنوان فعالیتی ترکیبی در راستای درک توانایی های فراگیران و حمایت فعالانه در جهت ارتقای این توانایی (پوهنر، 2008). نظر به جایگاه و اهمیت اهد افی که برای این نوع از ارزیابی ترسیم می گردد، مقاله ی حاضر بر آن است تا با ارائه و تحلیل نتایج تحقیقات مبتنی بر ارزیابی پویا، به بررسی میزان کارایی این روش نوپا در زمینه ی آموزش و ارزشیابی توسعه ی توانش زبان دوم بپردازد. به همین منظور یافته های تعدادی از مطالعات میدانی اخیر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از این بررسی موید آن است که استفاده از روش مذکور در آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم و یا زبان خارجی این امکان را برای معلم و زبان آموزان فراهم می سازد تا به نحو موثرتری ریشه ی مشکلات آموزشی زبان آموزان را شناسایی نموده و در صدد رفع آن برآیند؛ حال آنکه روش های غیرپویای ارزیابی حتی اگر موفق به کشف ریشه ی مشکلات آموزشی گردند در پی رفع فوری آن نمی باشند. همچنین ارزیابی پویا در مقایسه با اشکال غیرپویا ابزار مناسب تری است که می تواند زبان آموزان را به لحاظ توانش یا دانش زبانی از یکدیگر تمیز داده و به پیش بینی عملکرد آنان در آینده بپردازد.
خلاصه ماشینی:
"بر اساس نتایج این مطالعه ارزیابی پویا برای اهدافی مانند تعیین سطح زبانی افراد بسیار مناسب است چرا که با استفاده از آن مهارت- های در حال پیشرفت زبان آموزان نشان داده می شود و برخلاف روشهای ارزیابی و ارزشیابی سنتی و غیرپویا که فقط بر روی توانایی های ایجاد شده و پیشرفته زبانآموزان تاکید دارد استفاده از فرایندهای ارزیابی پویا منجر به ارایه تصویری کامل و دقیق از توانایی ها و تفاوت- های پنهان در میان زبانآموزان شده و لذا تعیین سطح بسیار دقیق و موثرتری انجام می گیرد و همین امر از دیدگاه آنتون (٢٠٠٣) دلیلی محکم بر اعتبار و ارزش ارزیابی پویا می باشد.
کوزولین و گارب (٢٠٠٢) در مطالعه ای که با هدف امکانسنجی طراحی و استفاده از ارزیابی پویا در محیط های آموزش زبان خارجی بر اساس مفاهیم حیطه تحول تدریجی ویگوتسکی و «تجربه یادگیری هدایت شده» (Mediated Learning Experience) فیورستین (١٩٧٩) بر روی یک گروه ٢٣ نفری از دانش آموزانی انجام دادند که با مشکلات آموزشی مواجه بوده و قادر به گذراندن آزمون درس زبان انگلیسی دوره دبیرستان نبودند در این مطالعه که به بررسی قابلییت استفاده از ارزیابی پویا در درک متون انگلیسی به عنوان زبان دوم پرداخت دانش آموزانی که از سطح مشابهی از عملکرد در درک متون انگلیسی برخوردار بودند در نتیجه استفاده از ارزیابی پویا ظرفیت های متفاوت و بعضا بسیار متمایزی را در یادگیری و استفاده از راهکارهای جدید درک متون از خود نشان دادند."