چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت های تفکر انتقادی بر مهارت خواندن و درک مطلب دانش آموزان ایرانی با سطوح مختلف هوش هیجانی است. بدین منظور 104 دانش آموز از میان کلاس های مختلف یک دبیرستان در استان گلستان انتخاب شدند. جهت حصول اطمینان از همگن بودن دانش آموزان از نظر سطح دانش زبان انگلیسی، از آزمون سطح بسندگی زبان انگلیسی نلسون استفاده شد. سپس شرکت کنندگان به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و آزمون هوش هیجانی بار- آن اجرا شد و براساس نتایج آزمون هوش هیجانی هر گروه به دو زیر گروه تقسیم شد. در مرحله بعد به مدت 14 هفته مهارت های تفکر انتقادی در کنار درس زبان انگلیسی به دانش آموزان گروه آزمایش آموزش داده شد و در نهایت یک آزمون خواندن و درک مطلب به عنوان پس آزمون از شرکت کنندگان گرفته شد. نتایج حاصل از این آزمون با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تی- مستقل تجزیه و تحلیل شد. نتایج نهایی نشان داد که آموزش مهارت های تفکر انتقادی تاثیر معناداری بر مهارت خواندن دانش آموزان دارد. هدف دوم این پژوهش بررسی ارتباط میان هوش هیجانی یادگیرندگان و مهارت خواندن آنان است، نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که ارتباط معناداری میان هوش هیجانی و مهارت خواندن وجود ندارد. هدف نهایی این پژوهش این است که آیا هوش هیجانی تاثیری بر بهره مندی دانش آموزان ازمهارت های تفکر انتقادی که به آنان در کلاس آموزش داده می شود دارد یا نه؟ نتایج پژوهش نشان داد که دانش آموزان با هوش هیجانی بالاتر می توانند به طور موثرتری از مهارت های تفکر انتقادی در درک مطلب استفاده نمایند.
خلاصه ماشینی:
"٢-٥- یافته های پژوهشی سابق محققان بسیاری در زمینه رابطه بین تفکر انتقادی، هوش هیجانی و مهارتهای زبانی تحقیق کرده اند که یافته های برخی از آنان در زیر آمده است : مطلب زاده (٢٠٠٩) ارتباط میان هوش هیجانی و درک مطلب و دانش دستور زبان ٢٥٠ دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی را بررسی کرد، این محقق از آزمون مهارت زبانی ,MELAB) (١٩٩٧ استفاده کرد.
٤- نتایج اولین سؤال پژوهش این بود که آیا تدریس مهارتهای تفکر انتقادی تاثیر معناداری روی مهارت خواندن و درک مطلب زبانآموزان دارد؟ برای پاسخ دادن به این سوال از آزمون تی مستقل بین نمرات پس آزمون گروههای آزمایش و کنترل استفاده شد.
سؤال دوم پژوهش این بود که آیا سطح هوش هیجانی دانش آموزان در میزان اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر مهارت خواندن و درک مطلب آنها تاثیر معناداری دارد؟ برای پاسخ دادن به این سوال و مقایسه گروهها از آزمون تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد.
گرچه یافته های این پژوهش نشان دادند که رابطه معناداری بین هوش هیجانی و مهارت خواندن و درک مطلب شرکت کنندگان وجود ندارد، اما با توجه به این که دانش آموزان با هوش هیجانی بالاتر به طور موثرتری می توانند از مهارتهای تفکر انتقادی در درک مطلب بهره ببرند، وبا توجه به این که بر خلاف هوش (IQ)، سطح هوش هیجانی دانش آموزان را می توان با آموزش بهبود بخشید (الیاس، ١٩٩٧؛ گلمن ، ١٩٩٥؛ مایرو کاب، ٢٠٠٠)، توصیه می شود تصمیم سازان حوزهی تعلیم و تربیت و معلمان، خصوصا معلمان زبان انگلیسی ، توجه بیشتری به وضعیت عاطفی و هیجانی دانش آموزان داشته باشند و تلاش نمایند تا هوش هیجانی دانش آموزان خود را تقویت کنند."