Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی رابطه مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی و خطر سقوط آتی قیمت سهام

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (31 صفحه - از 75 تا 105)

کلیدواژه ها :

مسئولیت پذیری اجتماعی ،خطر سقوط آتی قیمت سهام ،چـولگی شرطی منفی ،نوسان پذیری پایین به بالای قیمت

کلید واژه های ماشینی : خطر سقوط آتی قیمت سهام ، بررسی رابطۀ مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی ، پذیری اجتماعی شرکت ، مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی و خطر ، سـقوط قیمـت سـهام ، سقوط قیمت سهام ، خطر سـقوط قیمـت سـهام شـرکت ، مسـئولیت پذیری اجتمـاعی ، پذیری پـایین بـه بالای قیمت ، شـرکت

مسئولیت اجتماعی شرکت ها بر پاسخ گویی واحد تجاری به عنوان پایه و اساس رفتار یک سازمان در اجتماع تمرکز دارد و مبین چگونگی کسب وکار مسئولانه همراه با تولید ثروت است . واحدهای تجاری در مقابل کلیه ذینفعـان خـود مسـئول هسـتند. هـدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط مسئولیت پذیری اجتماعی شـرکتی و خطـر سـقوط آتـی قیمت سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران اسـت . بـه همـین منظور برای اندازه گیری مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی از ٢٤ آیتم گزارش هیئت مدیره و برای محاسبه خطر سقوط سهام از چولگی شرطی منفی بازدة ماهانه شرکت طی سـال مالی و نوسان پذیری پایین به بالای (قیمت ) احتمال سقوط استفاده شده اسـت . آزمـون فرضیه برای داده های شرکت های عضو بورس اوراق بهـادار تهـران بـرای دورة زمـانی ١٣٨٨ تا ١٣٩٢ با استفاده از روش داده های تلفیقی انجام شده است . نتـایج حاصـل از آزمون فرضیه اول وجود رابطه معناداری را میان مسئولیت پـذیری اجتمـاعی شـرکتی و خطر سقوط آتی قیمت سهام بر مبنای چولگی شرطی منفی تایید نمیکند؛ این در حالی است که نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم ، وجود رابطه منفی معنادار میـان مسـئولیت اجتماعی شرکتی و خطر سقوط آتی قیمت سهام بر مبنای معیار نوسان پذیری پـایین بـه بالای قیمت سهام را تایید میکند.

خلاصه ماشینی:

"بـه همـین منظور برای اندازه گیری مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی از ٢٤ آیتم گزارش هیئت مدیره و برای محاسبۀ خطر سقوط سهام از چولگی شرطی منفی بازدة ماهانه شرکت طی سـال مالی و نوسان پذیری پایین به بالای (قیمت ) احتمال سقوط استفاده شده اسـت . ایـن امر نشان می دهد که ریسک سقوط قیمت سهام در شرکت های مورد بررسی باید علاوه بر میزان مسئولیت پذیری اجتمـاعی تحـت تـأثیر عوامـل دیگـری نیـز باشـد کـه در ایـن پژوهش از تعدادی از آنها تحت عنوان متغیرهای کنترلی استفاده شده است . تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی بر نوسان پذیری پایین به بالای قیمت متغیرها علامت اختصاری ضریب متغیر آمارة t سطح معناداری مقدار ثابت C 10/66 4/08 0/0001 مسئولیت پذیری اجتماعی دورة قبل CSR)-1( -1/24 -3/40 0/0008 نوسان پذیری پایین به بالای قیمت دورة قبل DUVOL)-1( -0/08 -1/42 0/1559 حضور مدیرعامل در هیئت مدیره دورة قبل DUALITY)-1( 0/21 1/33 0/1858 درصد مالکیت نهادی دورة قبل IO)-1( -0/43 -0/75 0/4563 نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری دورة قبل MB)-1( 0/06 3/03 0/0027 اندازة شرکت دورة قبل SIZE)-1( -0/83 -3/60 0/0004 اهرم مالی دورة قبل LEV)-1( 0/49 1/07 0/2823 بازدة داراییها دورة قبل ROA)-1( 0/23 0/82 0/4128 اقلام تعهدی اختیاری (غیرعادی) دورة قبل ABACC)-1( -0/08 -1/002 0/3173 ضریب ضریب تعیین مقدار جارکبرا سطح معناداری سطح معناداری آمارة دوربین تعیین تعدیل شده باقیمانده جارکبرا باقیمانده آمارة F واتسون 2/337 0/0079 0/177 3/462 0/311 0/352 نتایج آزمون فرضیه ها نتایج آزمون فرضیۀ اول نتایج حاصل از فرضـیۀ اول پـژوهش در جـدول شـمارة ٤ نشـان میدهـد کـه تـأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی دورة قبـل بـر چـولگی شـرطی منفـی در دورة جـاری، مثبـت (٠/١٦) ولی با توجه به سطح معناداری آمارة t (٠/٥٤٤٩) معنادار نیسـت . نتـایج مربـوط بـه ضـریب تعیین تعدیل شده نشـان می دهـد کـه در کـل دورة پـژوهش حـدود ٣١/١% از تغییـرات ریسک سقوط آتی قیمت سهام شرکت ها بر اساس نوسان پذیری پایین بـه بـالای قیمـت تحت تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی و متغیرهای کنترلی به ویژه اندازة شرکت و نسـبت ارزش بازار به ارزش دفتری در دورة قبل بوده است ."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.