چکیده:
این مقاله می کوشد در قالب مقایسه به ارزیابی دو مجموعه آموزشی زبان انگلیسی از لحاظ تجربه یادگیری واسطه ای (MLE) بپردازد. این دو مجموعه شامل کتب اینترچنج (ویرایش سوم) است که عموما در موسسات آموزش زبان انگلیسی ایران استفاده می شود و کتب درسی آموزش زبان انگلیسی که از طرف وزارت آموزش و پرورش ایران برای تدریس در مقطع دبیرستان تالیف شده اند. در وهله اول، با بررسی مهارت ها، نقش ها و اهداف زبانی، به ارزیابی تمرینات و تکالیف منتخب برگرفته از این دو مجموعه بر اساس 12 ویژگی معیاری برگرفته از مدل MLE فیورستن پرداخته شده است. سپس، دو پرسشنامه به زبان فارسی در اختیار دبیران و زبان آموزان انگلیسی قرار گرفته تا میزان توجه آنان به ویژگی های واسطه ای پیشنهادی فیورستن مشخص شود. در این پرسشنامه-ها سوالاتی راجع به عقاید و تاثرات آنان نسبت به هریک از ویژگی ها، مطرح شده است. در ادامه، از چندتن از دبیران و زبان آموزان مصاحبه به عمل آمده تا نظر آنان راجع به تکالیف برگزیده و دیدگاه کلی آنان نسبت به تمرین های موجود در هر دو کتاب مورد ارزیابی قرار گیرد. یافته های حاصل از پرسشنامه و مصاحبه با ارزیابی های صورت گرفته محقق از هر تمرین بر مبنای مدل MLE سازگار بود. در انتها، هر دو کتاب از لحاظ ویژگی های معیاری مطرح شده و با توجه به مصاحبه دبیران و زبان آموزان مورد مقایسه قرار گرفته اند.
خلاصه ماشینی:
"١-آیا دلیل خاصی برای استفاده از یک فعالیت خاص وجود دارد؟ ٢-آیا فعالیت هایی وجود دارد که انجام آن در زندگی آینده فراگیر نقش داشته باشد؟ ٣-آیا نحوه ارائه فعالیت ها به صورتی بوده است که فراگیران در انجام آن با ابهام مواجه نشوند؟ ٤-آیا فعالیت هایی وجود دارند که تمام فراگیران توانایی انجام آن را در خود احساس کنند؟ ٥-آیا فعالیت هایی وجود دارد که فراگیران در انجام آن رویکردی منطقی و نظام مند اتخاذ کنند؟ ٦-آیا فعالیت هایی وجود دارد که به فراگیران در مشخص کردن اهداف زبانی کمک کند؟ ٧-آیا فعالیت هایی وجود دارد که هم فراگیران را با چالش روبرو کـرده و هـم آنـان را در انتخـاب راهبردهای مناسب برای فائق آمدن بر این چالش ها یاری کند؟ ٨-آیا فعالیت هایی وجود دارد که آگاهی فراگیران نسبت به پیشرفت و تغییرخودرا افزایش دهد؟ ٩-آیا فعالیت هایی وجود دارد که فراگیران را به یافتن راه حل های احتمالی ترغیب کـرده و آنـان را در پاسخ گویی به فعالیت های خاص پیش روی یاری کند؟ ١١-آیا فعالیت هایی وجود دارد که انجام آن نیاز به تعامل به زبان مقصد داشته باشد؟ ١١-آیا فعالیت هایی وجود دارد که فراگیران را بـه بیـان فردیـت خـود در زبـان خـارجی وادارد؟ فعالیت هایی که انجام آن نیاز به بیان عقاید شخصی، نگارش خلاق با بحث کلاسی داشته باشد.
نمونه درک مطلب از کتب دبیرستانی ایران این نمونه از کتاب زبان انگلیسـی دانـش آمـوزان سـال اول دبیرسـتان ، صـفحه ٧١ انتخـاب شـده است (رجوع شود به ضمیمه D) ویژگی های واسطه ای مشاهده شده ١."