Skip to main content
فهرست مقالات

خلاقیت استعدادهای همگانی: قابل تدریس و قابل پرورش

نویسنده:

(8 صفحه - از 24 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : خلاقیت ، استعداد ، نوآوری ، خلاقیت استعدادهای همگانی ، ایده‌ها جهت ایجاد ایده‌های جدید ، ضوابط ، سازمان ، روشهای پرورش خلاقیت فردی ، ارزیابی ، روشهایی جهت ایجاد ایده‌های جدید

خلاصه ماشینی:

"با آنکه‌ در اینجا محتویات مغز حائز اهمیت است و قائدتا هرچه محتویات مغز ما در موردی‌ که می خواهیم برای آن ایده ایجاد کنیم‌ دارای کیفیت بالاتری باشد،ایده‌های‌ جدیدی که از طریق ترکیب ایجاد می کنیم‌ باید دارای کیفیت بالاتری باشد،لیکن‌ تجربه نشان داده است که خلاقیت الزاما به‌ تحصیلات بالاتر و حتی تجربه های بیشتر ورق بزنید بستگی ندارد و در موارد بسیاری دیده شده‌ است که اختراعات به وسیله افرادی که در رشته مربوط دارای تخصص نبوده‌اند به وجود آمده است. حال پس از توضیحات مختصر فوق‌ در مورد شرایط مناسب برای بروز خلاقیتهای افراد در یک جامعه یا یک‌ سازمان به دو مطلب ذیل خواهیم پرداخت: 1-ایجاد جو مناسب برای بروز خلاقیت افراد به تنهایی،یا در یک کلاس‌ درس،و یا در گروههای کوچکتر 2-شرح مختصری از روشهایی جهت‌ ایجاد ایده‌های جدید و مفید به عبارت دیگرموضوع بحث ما ازاین‌ مرحله به بعد درباره روشهای پرورش‌ خلاقیت فردی است. با آنکه کسب مهارت در ایده‌یابی از طریق کاربرد یورش فکری و هدایت‌ جلسات آن مستلزم آگاهی از جزئیاتی‌ است که اسبورن در کتاب خود(20)- (21)در چهار فصل شرح داده است، خواننده می‌تواند با توجه به مطالب زیر با مهمترین ابعاد این روش آشنا شود: 1-برای یافتن راه حل خلاق جهت‌ مسائل باید تعداد بسیاری ایده ایجاد کرد تا بتوان از بین آنها یک یا چند راه‌حل جدید . معذالک باید تاکید شود که‌ پرورش استعداد خلاقیت افراد یک‌ سازمان با روشهای ذکر شده در این مقاله‌ فقط یکی از ابعاد وسیع،اگرچه مهم،در ایجاد شرایط مناسب برای خلاقیت در سازمانهاست که خود نیاز به بحثی جداگانه‌ و منابع بسیار زیاد دارد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.