چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر استفاده از روش کلاس معکوس بر یادگیری دانش آموزان در درس علوم انجام گرفت . روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان قائم شهر در سال تحصیلی ٩٥-٩٤ به تعداد ٣٨٦٠ نفر که در ١١١ کلاس پایه ششم مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می دادند. از میان مدارس شرکت کننده در طرح تدریس تخصصی ، یک مدرسه و در آن دو کلاس پایه ششم به روش تصادفی ساده به عنوان گروه های آزمایش و کنترل انتخاب شدند. برای سنجش یادگیری دانش آموزان از پیش آزمون و پس آزمون محقق ساخته استفاده شده که روایی آن توسط متخصصان تایید شده است و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ ، ٠/٧٨ به دست آمده است . برای تحلیل داده ها نیز از روش تحلیل کوواریانس استفاده شده است . نتایج به دست آمده حاکی از تاثیر استفاده از روش کلاس معکوس بر یادگیری دانش آموزان در درس علوم بود.
خلاصه ماشینی:
"این شیوه با افزودن شیوه یادگیری دانش آموزمحور به آموزش حضوری و استفاده از ابزارهای توانمندی مانند محتوای آموزشی استاندارد، به سادگی میتواند کیفیت آموزش بالاتری را نسبت به هر دو شیوه یادگیری به دست دهد؛ اما علاوه بر کیفیت یادگیری، سیستم آموزش تلفیقی با هزینه مالی کمتری نسبت به روش های حضوری و با کیفیت بالاتری نسبت به آموزش الکترونیکی پیاده سازی میگردد (زارعی زوارکی و طوفانی نژاد، ١٣٩٠).
1 Bonk 2 Graham 3 Lage 4 Platt 5 Treglia 6 See 7 Conry 22 امروزه امر آموزش در مدارس نیازمند بکارگیری روش هایی است که یادگیری برای دانش آموزان را لذت بخش و موثر نماید.
با توجه به اینکه هم اکنون در جهان پیرامون تاثیر رویکرد کلاس معکوس بر یادگیری پژوهش های متعدد با جوامع آماری مختلف در حال انجام است ، لذا بر آن شدیم تا با انجام پژوهش حاضر به این پرسش پاسخ دهیم که آیا استفاده از روش کلاس معکوس بر یادگیری درس علوم دانش آموزان پایه ششم ابتدایی موثر است ؟ ٢- روش روش پژوهش حاضر، نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل میباشد.
پس از مشخص شدن کلاس ها، به عنوان پیش آزمون از یک آزمون محقق ساخته استفاده شده که روایی آن توسط متخصصان و اعضای گروه آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان قائم شهر و معلمان باتجربه پایه ششم به تایید رسید و پایایی آن نیز از روش آلفای کرونباخ ، ٠/٧٨ به دست آمد.
پژوهش حاضر نیز به منظور بررسی تأثیر استفاده از روش کلاس معکوس بر یادگیری دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان قائم شهر در ارتباط با درس علوم تجربی انجام پذیرفت ."