چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی کیفیت زندگی کاری و لنگرهای مسیر شغلی با منظرهای عملکرد سازمانی اعضای هیأت علمی دانشگاههای اردبیل، ارومیه و تبریز انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی- همبستگی 167 عضو هیأت علمی با توجه به دانشگاه و دانشکده محل خدمت به صورت طبقهای متناسب با حجم به طور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه محقق ساخته کیفیت زندگی کاری بر پایه مدل ریچارد والتون و منظرهای عملکرد سازمانی بر پایهی مدل کاپلان و نورتون و یک پرسشنامه استاندارد لنگرهای مسیر شغلی بر پایه مدل ادگار شاین استفاده شد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری بر اساس فرضیههای پژوهش و با استفاده از روش مانوا تحلیل شدند. نتایج به دست آمده گویای آن است که: 1- بین محیط کار ایمن و بهداشتی و تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم با کل منظرهای عملکرد سازمانی رابطهی مثبت معنیداری وجود دارد (05/0P
The aim of this investigation was to determine the relationship between quality of work life (QWL) and career anchors with organizational performance perspectives among faculty
members of universities of Ardabil، Urmia، and Tabriz. This is a descriptive-correlational study. The sample included 167 faculty members which were selected randomly according to university and faculty. Two researcher-made questionnaires were used for
data collection. The first one is QWL questionnaire based on Richard Walton's and the second was organizational performance perspectives questionnaire based on Kaplan and
Norton model. The standardized questionnaire of career anchors based on Edgar Schein´s model was also utilized in Persian and adapted to community norms before using. The data was analyzed through MANOVA. The results revealed that:
1- There was a positive and significant relationship between safe and healthy working conditions and opportunity for continued growth and security with organizational performance perspectives (p<0.02). 2- There was a positive and significant relationship between each component of organizational performance perspectives with all components of QWL (p<0.02). 3- There was a significant relationship between technical/functional competency and general managerial competency with all components of career anchors (p<0.05).4- There was a significant relationship between each component of organizational performance perspectives with all components of career anchors (p<0.01).