چکیده:
در این مقاله شدت یادگیری به مفهوم میزان صرفهجویی در هزینه نیرویکار و رشد بهرهوری در اثر تجربه، با استفاده از منحنی یادگیری اندازهگیری و اثرات آن بر عملکرد صنایع کارخانهای ایران مورد ارزیابی قرار میگیرد. بدین منظور از دادههای 130 صنعت فعال کد چهاررقمی ISIC ایران طی سالهای 1392- 1375 استفاده شده تا اثرات یادگیری و میزان مزایای هزینهای نیرویکار در اثر افزایش تجربه مورد بررسی قرار گیرد. نتایج پژوهش دلالت بر آن دارد که شیب منحنی یادگیری در تمامی زیر بخشهای صنعت ایران مطابق انتظار منفی است. همچنین ضریب نرخ یادگیری در زیر بخشهای صنعتی متفاوت بوده که این امر منجر به افزایش بهرهوری و کاهش هزینه تولید محصول در بخش صنعت ایران شده است. البته این ضریب در بخش عمدهای از صنایع کمتر از متوسط شدت یادگیری در بخش صنعت است. علاوه بر این اثر شدت یادگیری همانند بقیه متغیرهای مؤثر بر سودآوری مثبت و معنیدار است. بررسیهای تکمیلی نیز مؤید آن است که در صنایع با ارزشافزوده بالا به دلیل استفاده از تکنولوژی برتر میزان یادگیری بالاتر از متوسط یادگیری در بخش صنعت است.
In this paper lerning intensity refers to cost-saving of labor force and productivity growth that associate with experience. This process measured by using learning curve. Moreover، this article sought to examine the effects of learning rate in Iran’s manufacturing industries performance. To meet this ends the data of 130، 4-digit industries over the periods of 1996-2013 were used to identify learning effects and the extent of cost advantage of labor force owing to increased experience. The results indicated that the learning curve in all sub-sectors of industry had a negative slope as expected. Also، there was different learning rate in sub-sectors of industry، so that differences of learning rate coefficient led to increased productivity and reduced the cost of production. Of course in the majority of industries this coefficient was less than the average intensity of learning in industrial sector. In addition، similar to other variables، the effect of learning intensity on profitability was positive and significant in Iranian industries. Also، further investigation showed that in industries with high added value، due to the use of superior technology، learning rate was higher than the average intensity of learning in Iran’s industries.
خلاصه ماشینی:
"در واقع این مقاله درصدد است که صرفه - جویی در نهاده ها را به دلیل فرایند یادگیری و تجربه در بخش صنعت ایران بررسی نماید تا به این سؤالات پاسخ دهد که آیا فرایند یادگیری و افزایش تجربه در زیر بخش های 1 Schultz 2 Becker صنعت ایران موجب کاهش نیرویکار لازم برای تولید هر واحد ستاده شده است ؟ و در زیر بخش های صنعتی با نرخ یادگیری متفاوت عملکرد صنایع کارخانه ای ایران چگونه است ؟ بدین منظور از داده های کد چهاررقمی ISIC مرکز آمار ایران ١ در زیر بخش های صنعتی طی سال های ١٣٩٢- ١٣٧٥ جهت تخمین و برآورد استفاده شده است .
1 Rosen 2 Lieberman 3 Bahk & Gort 4 Heng & Low 5 Pramongkit, Shawyun & Sirinaovakul 6 Arrow هیرشمن ١ (١٩٦٤) توانایی ذاتی نیرویکار در انجام یک فعالیت مشخص و میزان استفاده از این توانایی ذاتی توسط بنگاه یا سازمانی که فرد در آن فعالیت میکند را به عنوان عوامل اساسی بهبود فرایند یادگیری و بهره وری عوامل میداند.
1 Rehman & Wizarat 2 Heng 3 Clark از میان مطالعات داخلی راسخی و حق جو١ (١٣٩٤) در مقاله ای با بهره گیری از نظریه های جدید تجارت بین الملل و روش گشتاورهای تعمیم یافته به آزمون فرضیه یادگیری ضمن صادرات و بررسی اثرات صادرات بر بهره وری کل عوامل تولید در صنایع کارخانه ای ایران طی سال های ١٣٨٩-١٣٨٠ میپردازند."