چکیده:
هدف اصلی این تحقیق بررسی مدل علّی تعالی سازمانی در بانک توسعۀ تعاون و هدف فرعی آن، اندازهگیری وضعیت تعالی سازمانی بانک توسعۀ تعاون است. در همین راستا، ضمن طراحی سناریوهای مختلف، بر اساس مدلسازی معادلات ساختاریافته بررسی شدند و مدلی که بهترین شاخصهای تناسب را داشت، بهعنوان بهترین مدلی که رفتار تعالی سازمانی را در بانک توسعۀ تعاون ارائه میکند، انتخاب شد. در واقع در این تحقیق تلاش شده است مدلی ارائه شود که در آن روابط علّی و معلولی بین معیارهای مدل EFQM را مشخص کند. این مدل با توزیع پرسشنامه و تحلیل نتایج آن طراحی شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و توسعهای و از نظر گردآوری دادهها، از نوع پیمایشی و همبستگی است. با توجه به رابطۀ بین معیارهای مدل تعالی، این مدل از طریق معادلات ساختاری و بهکمک نرمافزار PLS و SPSS محاسبه شده است. قلمرو موضوعی این تحقیق مرتبط با مدیریت کیفیت و بهصورت خاص مدل تعالی سازمانی و قلمرو آن ستاد مرکزی و شعب سراسر کشور بانک توسعۀ تعاون در نظر گرفته شده است. این تحقیق نشان میدهد معیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM با هم در ارتباط هستند. به این معنا که توجه به یک معیار موجب تقویت معیارهای دیگر خواهد شد. تحقیق حاضر این روابط را آشکار کرده و شدت ارتباط بین معیارها را مشخص میکند.
Organizations to remain competitive and dynamic business environment require a correct analysis of the internal situation and their own environment In order to obtain a variety of appropriate strategies. One of the most widely used management tools in the analysis and strategic planning is SWOT that formulated The strategies based on an analysis of internal and external factors. However, SWOT analysis along with advantages, it also has some limitations, such as assuming independence between strategic and ranking strategic factors and strategies. This paper covers SWOT analysis limits by combining it with the fuzzy net present value and is fuzzy Shaply value and provides a conceptual framework of combination these three tools. Finally The conceptual framework also implements in a power Co and determined the optimal combination strategy of this organization.
خلاصه ماشینی:
مدل سازي علي روابط ميان معيارهاي مدل تعالي سازماني EFQM در بانک توسعة تعاون حسين صفري ١، محمدرضا صادقي مقدم ٢، علي عبادي ضيايي 3 هدف اصلي اين تحقيق بررسي مدل علي تعـالي سـازماني در بانـک توسـعة تعـاون و هدف فرعي آن ، اندازه گيري وضعيت تعالي سازماني بانک توسعة تعاون است .
قلمرو موضوعي اين تحقيق مرتبط با مديريت کيفيت و به صـورت خاص مدل تعالي سازماني و قلمرو آن ستاد مرکزي و شعب سراسر کشور بانک توسعة تعاون در نظر گرفته شده است .
در اين تحقيق ، ضمن ارائة اطلاعات اوليه در خصوص کيفيت ، استانداردها و مدل هاي تعـالي ، رابطة علي بين معيارهاي مدل هاي تعالي EFQM با اسـتفاده از معـادلات سـاختاري (PLS) در بانک توسعة تعاون بررسي شده است .
رويکرد سـنجش در خود ارزيابي هاي مدل EFQM بر اساس منطق رادار (RADAR) است ، به اين معنا که در تمـام معيارهاي مدل ، نخست بايد هدف گذاري مناسب انجام شـود، سـپس رويکـرد منطقـي و درخـور جهت گيري هاي کلان سازمان تعريف شده و براي استقرار نظام مند آنهـا راهکـاري ارائـه شـود و سازوکاري براي ارزيابي و بهبود رويکرد مد نظر توسعه يابد (اميري و سکاکي ، ١٣٨٤).
مرحلة ششم - تجزيه و تحليل داده ها در نرم افزار SPLS: هدف اين بخـش ، آمـاده سـازي اطلاعات به منظور استخراج مدلي براي يافتن روابط بين معيارهاي مدل تعالي سـازماني EFQM در بانک توسعة تعاون است .