چکیده:
زمینه و هدف : هرچند اصول اخلاقی در تحقیقات کیفی، در گروه های مختلف مشابه است ، اما فرآیند پیچیده تحقیق کیفی و ماهیت آسیب پذیر کودکان ، ملاحظات اخلاقی را در این گروه حساس کرده است . این مطالعه مروری با هدف تعیین ملاحظات اخلاقی در پژوهش کیفی با مشارکت کودکان انجام شده است . مواد و روش ها: در این مطالعه مروری مقالات فارسی و انگلیسیزبان منتشرشده در پایگاه های اطلاعاتی Scopus،PubMed ،SID ، Irandoc،Magiran و Google Scholar بدون بازه زمانی و با استفاده از واژگان کلیدی «ملاحظات اخلاقی و تحقیق کیفی» یا «تحقیق کیفی و کودکان » جستجو شد، سپس عنوان و چکیده کلیه مقالات مطالعه شده و پس از حذف مقالات تکراری و غیر مرتبط ، محتوی مقالات مرتبط تحلیل گردید. ملاحظات اخلاقی: انتشار نتایج بدون سوگیری و استناد به منابع با صداقت و امانت داری و مراجعه به منابع اصلی انجام شده است . یافته ها: مرور مطالعات استخراج شده نشان داد اصول کلی و ملاحظات اخلاقی در تحقیقات کیفی با مشارکت کودکان مشابه سایر تحقیقات کیفی و عبارتند از توجه به مشارکت کودک، اخذ رضایت آگاهانه ، توانایی برقرای ارتباط دوستانه و توام با صداقت ، محرمانه بودن و حساسیت محقق به چگونگی انتشار اطلاعات ، و عدم تعادل قدرت . نتیجه گیری: یافته ها نشان میدهد که توانایی برقراری یک ارتباط دوستانه و جلب اعتماد کودک نقش بسیار مهمی در مشارکت فعال کودک در روند تحقیق و همچنین ، کاهش عدم تعادل قدرت بین محقق و کودک دارد. بنابراین تحقیق با کودکان باید در یک محیط باارزش ، حمایتی و امن ، با استفاده از روش های مناسب و در جهت حمایت از تواناییهای اجتماعی و ذهنی آن ها باشد، به گونه ای که کودکان به راحتی عقاید خود را بیان کنند.
خلاصه ماشینی:
"یافته ها: مرور مطالعات استخراج شده نشان داد اصول کلی و ملاحظات اخلاقی در تحقیقات کیفی با مشارکت کودکان مشابه سایر تحقیقات کیفی و عبارتند از توجه به مشارکت کودک، اخذ رضایت آگاهانه ، توانایی برقرای ارتباط دوستانه و توأم با صداقت ، محرمانه بودن و حساسیت محقق به چگونگی انتشار اطلاعات ، و عدم تعادل قدرت .
بنابراین اگرچه بزرگسالان کیفی کودکان مشابه سایر تحقیقات کیفی، توجه به مشارکت دانش و اطلاعات بیشتری در بسیاری مسائل نسبت به کودکان کودک، اخذ رضایت آگاهانه ، محرمانگی، توانایی برقراری دارند، اما بالغین در مورد حس کودکی و دنیای کودک خبره ارتباط دوستانه توأم با صداقت ، حساسیت محقق به محرمانگی نیستند و نمیتوانند تنها منبع اطلاعاتی کودکان در زمینه و مسائل مربوط به آنان باشند (٣٠)، پس مشارکت کودک در تحقیق برای توانمندسازی و ارزشگذاری به دیدگاه این گروه آسیب پذیر و بیان تجربیات آنان بسیار حائز اهمیت است ، اما مسائل اخلاقی حل نشده در ارتباط با کودکان و انجام تحقیق کیفی با مشارکت آنان ، حساسیت اخلاقی بالای محقق را میطلبد (٥).
Methodological and ethical issues in at-risk children’s and parents’ views about children’s conducting qualitative research with children and role in decision-making.
Tapping the perspectives of children: Emerging ethical issues in qualitative research."