چکیده:
تغییرات سریع در دنیای امروز سازمان ها را با چالش های مختلفی روبرو کرده است اما در این میان سازمان هایی موفق هستند که به کمک مدیریت دانش و فناوریهای نوین ، از فرصت های ایجادشده به نفع خود استفاده کنند. برای موفقیت سازمان ، دانش باید به عنوان یک سرمایه بین افراد قابل تبادل بوده و توانایی رشد داشته باشد. آنچه موجب تسهیل فرایند مدیریت دانش در سازمان میشود، نقش پشتیبانی کننده فناوری اطلاعات است که با بهره گیری از نقش حمایتی آن میتوان از تجربه و دانش سازمان برای حل مشکلات ، در هر زمان و در هر مکان ، بهره جست . از این رو هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر و نقش فناوریاطلاعات بر توسعه مدیریت دانش میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه پایوران سپاه امام رضا (ع ) مشهد تشکیل داده اند و تعداد ٣٢٠ نفر از کارکنان این یگان با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای برای نمونه برگزیده و بررسی شدند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه بود. برای فناوری اطلاعات از پرسشنامه عزیزی و همکاران (١٣٩٢) استفاده گردید. پرسشنامه دوم ، توسط پژوهشگر طراحی و جهت بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر توسعه مدیریت دانش در سپاه امام رضا (ع ) مشهد مورد استفاده قرار گرفت . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش آمار توصیفی، استنباطی و رگرسیون چندگانه به انجام رسید. یافته های پژوهش نشان داد که بین مولفه های فناوری اطلاعات (سیستم های اطلاعاتی، فرایندهای کسب اطلاعات ، مدیریت فناوری اطلاعات ) با توجه به در نظر گرفتن سن ، جنسیت و میزان تحصیلات کارکنان در سپاه امام رضا (ع ) مشهد و تاثیر آن ها بر توسعه مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"یافته های پژوهش نشان داد که بین مؤلفه های فناوری اطلاعات (سیستم های اطلاعاتی، فرایندهای کسب اطلاعات ، مدیریت فناوری اطلاعات ) با توجه به در نظر گرفتن سن ، جنسیت و میزان تحصیلات کارکنان در سپاه امام رضا (ع ) مشهد و تأثیر آن ها بر توسعه مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
٣-٣- تحقیقات انجام شده در زمینه تأثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت دانش ٣-٣-١-مدل پیاده سازیمدیریت دانش دربستر فناوریاطلاعات ساعدی، مهدی و نادعلی پور، حمید (١٣٨٥) در پژوهشی تحت عنوان «مدل پیاده سازی مدیریت دانش در ایران خودرو بر مبنای یادگیری و نگاه منبع محوری به شرکت در بستر فناوری اطلاعات » به این نتیجه دست یافته اند که با الگوبرداری از مدل پنج مرحله ای توسعه که عبارتند از: پیدایش (ظهور)، ارتقاء (توسعه )، تعامل ، تراکنش (تبادل ) و یکپارچگی (ادغام )، میتوانند مدیریت دانش را در سازمان خود با هدف خلق مزیت رقابتی توسعه دهند و همچنین میتوانند با تکیه بر منابع سازمانی و ارتقای آن ها به قابلیت ها و شایستگیهای محوری سازمان ، توسعه مدیریت دانش را در بستر فرایند یادگیری و فناوری اطلاعات محقق کنند.
٣-٣-٢- تکنولوژی اطلاعات و مدیریت دانش شائمی برزکی، علی (١٣٨٤) در پژوهشی تحت عنوان «تکنولوژی اطلاعات و مدیریت دانش » به این نتیجه دست یافته اند که فناوری اطلاعات به عنوان یکی از شاخص های اصلی مدیریت دانش ، ظرفیت ساختاری مدیریت دانش را از طریق حمایت و پشتیبانی فعالیت های دانشی مانند خلق ، توزیع و کاربرد دانش فراهم میسازد و به عنوان یک کاتالیزور و عامل تسریع بخش ، سطح تحقق استراتژیهای سازمان را افزایش میدهد."