چکیده:
بشر همواره در طول تاریخ پیامی را به دیگران متتقل کرده است و از این رو رسانه پدیده ای تازه ای نیست . در فضای مدرن وسایل ارتباط جمعی شکل گرفته اند که در یک لحظه می توان پیامی را به میلیون ها مخاطب منتقل نمود که تحول شگرفی در کارکرد رسانه بوده است . امروزه رسانه ها برای جذب مخاطب ، از سوژه هایی که با سکس ، طنز، دلهره و خشونت پیوند خورده است ، فراوان بهره می گیرند. این گونه نگاه در تهیه و ساخت برنامه در یک نگاه آسیب شناسانه در ابعاد مختلف روانشناختی، جامعه شناختی و. . . جای مطالعه دارد. از جمله ابعادی که آفات برنامه های رسانه ای با جهت گیری یاد شده نیاز به بررسی دارد، رویکردی اخلاقی است . مراد از معیارهای اخلاقی، اصول اخلاقی و ضرورت اجرای آن ، رعایت موازین اخلاقی، عفاف ، اعتمادسازی بین حکومت ، شهروندان و مخاطبان رسانه ها و انجام بهتر فعالیت های حرفه ای و پایبندی شهروندان به اخلاق عمومی و اجتماعی از یک سو و پایبندی ارباب رسانه ها به اخلاق و نهادینه شدن اخلاق در رسانه ها از سوی دیگر است . تبیین اخلاق رسانه و جایگاه بایسته اخلاق در رسانه ، گامی اساسی است که از یک سو، وظیفه ارباب رسانه ها و از سوی دیگر، وظیفه نظام سیاسی را در اشاعه اخلاق در رسانه ها و پایبندی آنان به اخلاق اجتماعی را نشان میدهد.
خلاصه ماشینی:
"واژه هایکلیدی: مدیریت رسانه ، عفاف ، اعتماد، اخلاق مقدمه رفتارهای اخلاقی هر فرد، گروه یا سازمانی تحت تاثیر ارزشهای اعتقادی، نگرش های فلسفی و باورهای بنیادین حاکم بر انسان هاست ، لذا پرداختن به فضائل اخلاقی و دوری جستن از رذائل اخلاقی در فرآیند تهذیب اخلاق در جهت تحقیق هر یک از عناصر فرهنگ اخلاقی و توسعه اخلاقیات در جامعه و سازمان ، ارتباط متقابل بین مجموعه ای از موضوعات اخلاقی را به عنوان واقعیتی انکار ناپذیر نمایان میسازد.
(1999 اعتماد عبارت است از واگذاری منابع به دیگران با این انتظار که آن ها به گونه ای عمل خواهند کرد که نتایج منفی به حداقل ممکن کاهش یابد و دست یابی به اهداف میسر گردد (کافی به نقل از الیسون و فایر ستون ) واژه عفت در اسلام مفهوم عفت در نصوص اسلامی و شیعی نیز وارد شده است .
در مباحث رسانه ای نیز اشاره شد که امروزه وسایل ارتباط جمعی برای ایجاد جاذبه و برای برد بیشتر پیام رسانه ای، از سکس و طنز به عنوان دستمایه های اصلی بهره میجویند که هر دوی این متغیرهای یاد شده در ذیل عفاف و حدود آن جای بررسی دارند.
اعتماد اعتماد عبارت است از واگذاری منابع به دیگران با این انتظار که آن ها به گونه ای عمل خواهند کرد که نتایج منفی به حداقل ممکن کاهش یابد و دست یابی به اهداف میسر گردد (کافی به نقل از الیسون و فایر ستون ) انواع اعتماد دکتر قراملکی در کتاب اخلاق حرفه ای، اعتماد در سازمان را دارای پنج ضلع می داند که هریک از آن ها به اختصار عبارتند از: یک ، اعتماد راسخ ."