چکیده:
هدف این تحقیق توصیفی- همبستگی بررسی تاثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر میزان نوآوری سازمانی در شرکتهای تجاری کشاورزی بود. جامعة آماری این تحقیق را 280 نفر از کارشناسان شرکتهای تجاری کشاورزی در استان زنجان تشکیل دادند که براساس جدول کرجسی و مورگان، نمونهای 200 نفری از آنان با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شد. برای گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد بهکار گرفته شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر پانلی از متخصصان تایید شد و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز از طریق بررسی مدل اندازهگیری و پس از انجامدادن اصلاحات لازم بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها روش چندمتغیرة مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. براساس نتایج، فرضیههای تحقیق تایید و نشان داده شد چهار بعد فرهنگ سازمانی شامل درگیرشدن در کار، سازگاری، رسالت و انطباقپذیری اثر مثبت و معناداری بر متغیر وابستة نوآوری سازمانی در شرکتهای تجاری کشاورزی استان زنجان میگذارند. با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت بهبود فرهنگ سازمانی و ابعاد آن بهطور مستقیم به تقویت و توسعة نوآوری سازمانی در شرکتهای تجاری کشاورزی منجر میشود.
خلاصه ماشینی:
نتایج مطالعات حاکی از آن است که علیرغم فعالیت های انجام گرفته و گذشت حدود هشت سال از آغاز فعالیت شرکت های تجاری، این شرکت ها در عمل با موانع و مشکلات جدی مانند بیاطمینانی کشاورزان به توانمندیها و خدمات عرضه شده توسط شرکت ها، رقابت بخش های دولتی به جای حمایت از شرکت ها، استقبال اندک و عدم پذیرش شرکت ها از سوی کشاورزان و سایر موارد مواجه شده اند که سبب شده است تا در مجموع عملکرد شرکت های تجاری در سطح استان زنجان پایین بوده ( ,Hedjazi &Hashemi ٥٢.
در یک برداشت جامع ، کروسان و آپایدین (٢٠١٠) اصلیترین ابعاد نوآوری سازمانی را در قالب سه دسته نوآوری تولیدی (پیشتازی شرکت / سازمان در عرضۀ خدمات و محصولات جدید به مشتریان براساس انتظارات و نیازهای متغیر آنان و تغییرات پیرامونی)، نوآوری اداری (به کارگیری روش ها و شیوه های جدید در تولید محصولات و عرضۀ خدمات و تأکید بر شناسایی و به کارگیری نوآوریهای مدیریتی) و فرهنگ / فضای نوآوری (فراهم کردن فضا و محیط سازمانی برای ایده پردازی کارکنان و تشویق آنان به ریسک پذیری و انجام دادن اقدامات نوآورانه ) معرفی کرده اند که با توجه به جامعیت این طبقه بندی و همچنین کاربردیبودن آن به لحاظ سادگی در سنجش نوآوری سازمانی ( & Crossan ١١٦٢.
با توجه به نتایج این تحقیق ، فرهنگ سازمانی (متشکل از چهار بعد درگیرشدن در کار، رسالت ، سازگاری و انطباق پذیری) تأثیر مثبت و معناداری بر ظرفیت نوآوری شرکت های دولتی و خصوصی ترکیه دارد و یک عامل پیش برنده در توسعه و تقویت نوآوری سازمانی محسوب میشود.
Combinative effects of innovation types & organizational performance: A longitudinal study of service organizations.