چکیده:
اﻣﺮوزه ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮏ زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ، ﻧﻘﺶ ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻠﯿﺪی در ﭘﯿﺎدهﺳﺎزی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ در ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎن دارد. ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی ﺑﺮ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺑﯿﻦ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺎ درﻧﻈﺮﮔﺮﻓﺘﻦ ﻧﻘﺶ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ در داﻧﺸـﮕﺎه آزاد اﺳـﻼﻣﯽ واﺣـﺪ ﻋﻠﻮم و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺗﻬﺮان اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف، ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻧﻈﺮ روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌـﮥ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﮐﺎرﮐﻨﺎن اداری داﻧﺸﮕﺎه آزاد واﺣﺪ ﻋﻠﻮم و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 700 ﻧﻔﺮ ﺑﻮد و ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧـﻪ ﺑﺮاﺳـﺎس ﻓﺮﻣـﻮل ﮐـﻮﮐﺮان 248 ﻧﻔﺮ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده ﺑﻮد. ﺑﺮای ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑـﻪ ﮐـﺎر ﮔﺮﻓﺘـﻪ ﺷـﺪ ﮐـﻪ ﭘﺎﯾـﺎﯾﯽ آن ﺑـﺎ ﻣﺤﺎﺳﺒﮥ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ و ﺷﺎﺧﺺ CR و رواﯾﯽ آن ﺑﺎ روش ﻫﺎی رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮا، رواﯾﯽ ﻫﻤﮕﺮا و واﮔﺮا ﺗﺄﯾﯿﺪ ﺷـﺪ . ﺗﺠﺰﯾـﻪ وﺗﺤﻠﯿـﻞ داده ﻫـﺎ ﺑـﺎ روش ﻣﺪل ﺳﺎزی ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺑﺎ روﯾﮑﺮد روش ﺣﺪاﻗﻞ ﻣﺮﺑﻌﺎت ﺟﺰﺋﯽ و ﻧﺮم اﻓﺰار 3.2.6 SmartPLS اﻧﺠـ ﺎم ﮔﺮﻓـﺖ . ﻧﺘـﺎﯾﺞ ﻧﺸـﺎن داد ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ (ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ 0/52)ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎدار دارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺸـﺎرﮐﺘﯽ ﺑـﺮ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﮐﺎرﮐﻨﺎن (ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ 0/92)، و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺮ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ (ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ 0/64) ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﻌﻨـﺎدار ﻣـﯽ ﮔﺬارﻧـﺪ . به ﻋﺒـﺎرت دﯾﮕﺮ، ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎن در اﺟﺮای ﻫﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋی از ﺟﻤﻠﻪ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺎ ﺣﺪ زﯾـﺎدی ﺑـﻪ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳـﺎزی ﮐﺎرﮐﻨـﺎن ﺑﺴـﺘﮕﯽ دارد. در ﻧﻬﺎﯾـﺖ ، اﺛﺮﮔﺬاری ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ ﺑﺮ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ در ﯾﮏ ﺳﻄﺢ و از ﻃﺮﻓﯽ ﺗﻌﺪاد اﻓﺮاد ﮐﺎرﮐﻨﺎن داﻧﺸﮑﺪهﻫﺎ در ﺳﻄﺢ ﺳـﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮرﺳـﯽ ﺷﺪ. ﺗﺄﺛﯿﺮ کمی ﺗﻌﺪاد ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺑﺎ ﻣﺪلﺳﺎزی ﭼﻨﺪﺳﻄﺤﯽ و ﻧﺮماﻓﺰار HLM ﺗﺄﯾﯿﺪشد.
خلاصه ماشینی:
تحقیق حاضر برای بررسی تأثیر توانمندسازی بر تسهیم دانش بین کارکنان با درنظرگرفتن نقش فرهنگ سازمانی مشارکتی در دانشـگاه آزاد اسـلامی واحـد علوم و تحقیقات تهران انجام گرفته است .
پرسش های اصلی این تحقیق با توجه به مطالب بیان شده این است که آیا توانمندسازی بر مؤلفۀ تسهیم دانش بین کارکنان تأثیر میگذارد؟ همچنین ، در این زمینه اثرگذاری فرهنگ سازمانی مشارکتی بر تسهیم دانش در سطوح فردی و سازمانی چگونه است ؟ بیان مسئله امروزه در جامعۀ دانشگاهی کشور رقابت بالا در کشف ، انتشار و مدیریت اطلاعات همۀ فرایندها و برآورده کردن خواستۀ محققان و دانشجویان ، و بهبود رابطۀ کاری میان آن ها برای به دست آوردن دانش از منابع در سریع ترین زمان ممکن ، موجب روی آوردن دانشگاه ها به مدیریت دانش شده است .
مدل مفهومی تحقیق پایۀ نظری این پژوهش ، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی توانمندسازی در مؤلفه های تسهیم دانش بین کارکنان است .
با توجه به بررسی نظر پژوهشگران مختلف دربارة عوامل فرهنگ سازمانی و همچنین ، مدل های فرهنگ سازمانی طی مطالعات کتابخانه ای و اسنادومدارک و بررسی پیشینۀ تحقیق ، و با توجه به ضرورتی که در انتخاب این موضوع در محیط دانشگاه وجود داشت ، هدف این پژوهش این است که تأثیر توانمندسازی بر تسهیم دانش بین کارکنان را با تأکید بر نقش فرهنگ سازمانی مشارکتی بررسی کند.
در این زمینه میتوان به نتایج برخی تحقیقات اشاره کرد از جمله تحقیقات دانپورت و پروساک که اعتقاد دارند مدیریت دانش در سازمان های پیشرو به ایجاد فرهنگ اشتراک دانش میان کارکنان کمک میکند و با تبدیل سرمایه های انسانی به داراییهای فکری سازمان یافته برای سازمان ایجاد ارزش میکند ( ,١٩٩٨,Prusak &Davenport ٥٥٩.