چکیده:
طراحی محیط یادگیری از آنجا مواجه با چالش است که در پس خود اندیشه های بعضا بسیار متنوعی را در حوزه آموزش و فلسفه آموزش به قصد سمت و سو دادن ویژه به یادگیری داشته است که شکل گیری مدارس اجتماعی در قالب مدارس چند هسته ای و مدارس بدون دیوار با هدف جلب مشارکت های اجتماعی برای آموزش کودکان و خانواده ها و ایجاد تعامل میان مدرسه و محیط پیرامون در دهه های اخیر حاصل چنین تفکراتی در غرب بوده است. از طرف دیگر، کشور ما در این دوره از تاریخ نیازمند توجه عمده به زیرساخت ها و تغییر نگرش در پاره ای مفاهیم بنیادی سیستم آموزش و تربیت نسل جدید بویژه فضاهای آموزشی کودکان زیر شش سال بعنوان دومین اجتماع مورد تعامل آنها پس از خانه؛ با هدف غنی سازی فرهنگی نسل آتی است. اهداف این پژوهش از گذرگاه مطالعات کتابخانه ای، جستاری در تغییرات سیستم آموزشی
کودکان زیر شش سال سایر کشورها با هدف همگام سازی فضاهای آموزشی با نیازهای روز جوامع، به منظور طراحی فضایی متناسب با نیازهای جسمی و روحی کودک و دستیابی به الگوی محیطی منطبق با سرشت کودکانه میباشد.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1- مهارت های عصر جدید (اقتباس از رندال فیلدینگ، پر کاش نیر-1995) ( به تصویر صفحه مراجعه شود) ( به تصویر صفحه مراجعه شود) پیشینه طراحی فضاهای آموزشی کودکان 3-1 تاسیس نخستین مهدکودک ها آنچه از مطالعات پیشینه مهدکودک و چگونگی شکل گیری آن بهدست میآید حاکی از این است که با نخستین تکاپوهای انقلاب صنعتی و به اشتغال یافتن مادران، اولین مؤسسات مراقبت از کودک با الگو قرار دادن یتیمخانهها، 265 سال پیش؛ (1750 میلادی) در کشور اتریش شکل گرفت.
(اقتباس از انتشارات مطالعات ملی ژاپن،2010) 1 ( به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3- معرفی مهد کودک های مورد مطالعه (ماخذ: انتشارات مطالعات ملی ژاپن) Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology – Japan ( به تصویر صفحه مراجعه شود) ( به تصویر صفحه مراجعه شود) شاخصه های مورد نظر جهت آنالیز عملکرد هر مهدکودک بالا بردن رغبت زندگی در کودک؛ از آنجا حائز اهمیت است که آموزش نخستین تاثیر به سزایی در شکل گیری شخصیت اصلی کودک دارد.
com/) نتیجه گیری آنچه ضروری می نماید کشور ما برای رفع کمبودهای کودکان زیر شش سال در عرصه زیرساختهای فضاهای آموزشی، نیاز اساسی به تعامل میان متخصصانی در زمینه معماری، روانشناسی، علوم اجتماعی و اقتصادی و محیط زیست دارد تا مطالعاتی جامع پیرامون کیفیت و شرایط وضع موجود فضاهای آموزشی این بازه سنی و سپس ارائه خط مشی هایی برای دستیابی به الگوی مطلوب و بومی بپردازد، پاره ای از شاخصه هایی مطلوب برای محیط آموزش کودکان در جدول زیر اشاره میگردد: ( به تصویر صفحه مراجعه شود) Heidi Watts ( به تصویر صفحه مراجعه شود) مراجع 1."