چکیده:
کارگاه های آموزش طراحی معمولا با مطالعه موضوع و سایت پروژه شروع و با پیشبرد یکی از گزینه های منتخب ادامه می یابد.اما ارتباط ضعیف بین مطالعات و محصول نهایی در اغلب موارد مشهود است. یکی از روش های ایجاد پیوند بین مطالعات طراحی و پروژه نهایی، برنامه ریزی فرایندی است که مطالعه هر بخش را با تمرین های عملی درباره آن بخش مربوط سازد. در این تحقیق یک گروه ١٢ نفره از دانشجویان کارشناسی رشته معماری در کارگاه طراحی معماری ٣ دانشگاه هنر اصفهان شرکت داشتند. این مورد پژوهی واجد رویکرد کیفی است که از استدلال قیاسی جهت تحلیل اسکیس های دانشجویان در طول دوره فرایند طراحی بهره می برد. یافته ها نشان می دهد که ترکیب مطالعات با تمرینهای عملی به کاربرد مطالعات در طرح نهایی کمک قابل توجهی می کند. نتایج بدست آمده از مقایسه محصول نهایی با اسکیس اولیه حاکی از آن است که ذهنیت (نقشه فکری) دانشجویان قبل از انجام فرآیند، پراکنده و نامنسجم بوده و تحت تاثیر تجربه
آنان از مشاهده مدارس متداول کنونی است. اما این مساله در محصولات نهایی طراحی مشاهده نمی شود و پروژه ها از تنوع و خلاقیت بالایی برخوردار هستند.
خلاصه ماشینی:
"جدول 3 عوامل شکل دهنده در تمرین رفت و برگشت عواملی که از نظر اکثر دانشجویان قابل حذف بوده است عواملی که از نظر دانشجویان غیر قابل حذف بودند تکنیک متداول دانشجویان در طراحی مجدد در حرکت رفت -شامل تقسیمات بازشوها -شکل هایی که یکبار استفاده شده بودند -شکل های باریک -شکلهایی که بصورت ریتمی تکرار شده اند -شکل های خیلی متضاد با یکدیگر -خطوط دور احجام -محورهای اصلی - تبدیل پر و خالی به یکدیگر - الحاق عناصر طبیعی به بنا به منزله ی یکی ازاجزای خود بنا -تبدیل خطوط افقی و عمودی همچنین منحنی و صاف به یکدیگر -کار روی کف و سقف علاوه بر جداره ها -طراحی مجدد با محوریت توجه به نقطه گریز ها -کمک گرفتن از خطوط موجود در شکل برای کشیدن خطوط جدید بخش دوم شامل تمریناتی است برای شروع طراحی فضای آموزشی بر پایه ی نتایج بخش اول که شامل قسمتهای زیر است: الف: تحلیل سایت این مرحله با بازدید میدانی همراه بود تا دانشجویان از نزدیک با عوامل موثر و شدت و ظرفیت موجود در آنها مواجه شوند.
قابل مشاهده است: / شکل 3 معرفی کار نهایی سه گروه منتخب جدول 5 نکات اشاره شده در کار نهایی سه گروه منتخب ( به تصویر صفحه مراجعه شود) ( به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه گیری از مقایسه نتایج به دست امده از اسکیس ذهنیت یابی اولیه با محصول نهایی طراحی به نظر می رسد دانش آموزان برای طراحی محیط یادگیری مطلوب به همه ی ابعاد مورد نیاز این گونه فضاها توجه نکرده اند و تاثیر الگوهای یکنواخت طراحی مدارس کنونی، در اسکیس اولیه آنها مشهود است."