چکیده:
ﮐﺎرآﻓﺮینی ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﯾﺎ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻃﯽ آن ﻓﺮد ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻦ ﺑﺎ اﯾﺪه ﻫﺎی ﻧﻮ، ، ﺧﻼق و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺎ ﺑﺴﯿﺞ ﻣﻨﺎﺑﻊ، ﺑﻪ اﯾﺠﺎد ﮐﺴﺐ و ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﻧﻮ، ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ و ﻧﻮآور رﺷﺪ ﯾﺎﺑﻨﺪه ﻣﺒﺎدرت می ورزد. این امر ﺗﻮام ﺑﺎ ﭘﺬﯾﺮش ﺧﻄﺮات اﺳﺖ وﻟﯽ اﻏﻠﺐ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﺤﺼﻮل ﯾﺎ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ می ﺷﻮد. اﻧﮕﯿﺰه ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ در ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻦ ﺷﺪن ﻣﺆﺛﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪﮐﻪ ازﺟﻤﻠﻬ ﺂن ﻫﺎﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ، ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﮐﺴﺐ درآﻣﺪ و ﺛﺮوت، ﻧﯿﺎز ﺑﻪداﺷﺘﻦ ﺷﻬﺮﺗﻮ ﻣﻬﻢ ﺗﺮ از ﻫﻤﻪ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪی ﺑﻪ اﺣﺴﺎس ﻣﻔﯿﺪ ﺑﻮدن و اﺳﺘﻘﻼل لﻃﻠﺒﯽ را ﻣﯽ ﺗﻮان ﻧﺎم ﺑﺮد. در اﻗﺘﺼﺎد رﻗﺎﺑﺘﯽ و ﭘﺮ از تغییرات بنیادین امروز، ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻮﺗﻮر و ﻧﯿﺮوی ﻣﺤﺮﮐﻪﮐﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدی شناخته می شود که می ﺗﻮاﻧﺪ ﺳﺒﺐ رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدی ﮐﺸﻮرﻫﺎ، اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﻬﺮه وری و رﻓﺎه اجتماعی شود. این نیاز با الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی و الزامات قانونی چشم انداز بیست ساله ضرورت مضاعف پیدا کرده است. لذا با توجه به اهمیت کارآفرینی سازمانی در این تحقیق هدف اصلی ما مروری بر تاثیر کارآفرینی سازمانی بر توسعه منابع انسانی می باشد.
خلاصه ماشینی:
com چکيده کارآفريني فرآيند يا مفهومي است که در طي آن فرد کارآفرين با ايده هاي نو، خلاق و شناسايي فرصت هاي جديد با بسيج منابع ، به ايجاد کسب و شرکت هاي نو، سازمان هاي جديد و نوآور رشد يابنده مبادرت مي ورزد.
٢. مفهوم کارآفريني شومپيتر کارآفريني را فرايند تخريب خلاقکه در آن کارآفرين به طورمستمر اقدام به جايگزين کردن يا کنار گذاشتن محصولات و روش هاي موجود در توليد بامحصولات و روش هاي جديد مي کند، تعريف کرده است بايد گفت که مفهوم کارآفريني سه بعد: نوآوري ١، ريسک پذيري ٢ وپيش گامي در رقابت ٣ را شامل مي شود: ــ نوآوري: نوآوري عبارتاست از جست وجوي راه حل هاي خلاقانه ، بديع و منحصر به فرد براي مسائل و نيازها.
در واقع ، اين جو يا فضا، همچون اعتماد و صداقت در سازمان ها ضروري مي باشد به نحوي که رفتارهاي کارآفرينانه زماني رخ مي دهدکه سازمان ها فضا و بستر لازم را فراهم کرده واعضاي خود را تشويق به ابداع ايده هاي جديد و ابداع منابع مربوط به نوآوري مي کنند (باباشاهي و همکاران ، ١٣٩٢).
پيوند نظام مديريتمنابع مديريت منابع انساني و کارآفريني سازمان ها در محيط تجاري امروز، جهت گيري کارآفرينان براي بقا و رشد سازمان ضروري است .
اسکولر و جکسون ٢ (١٩٨٩) رابطه بين هريک از شيوه هاي مديريت منابع انساني برنامه ريزي، قابل دسترس بودن افراد براي سازمان ها، ارزيابي کردن ، پاداش دادن ، آموزش و توسعه و ارتباط مديران و کارکنان و کارآفريني را شرح دادند.