چکیده:
این تحقیق به بررسی انواع نگرش سازمانی کارکنان و اعضاء هیئت علمی (تمام وقت و نیمه وقت اعم از رسمی، قطعی، رسمی آزمایشی، پیمانی و قراردادی) واحدهای دانشگاهی منطقه هفت دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است سه نوع نگرش سازمانی وجود دارد که عبارتند از: الف ) رضایت شغلی ب ) تعهد سازمانی ج ) وابستگی شغلی جامعه آماری تحقیق شامل دو گروه است که عبارتند از اعضاء هیئت علمی و کارکنان واحدهای دانشگاهی منطقه هفت دانشگاه آزاد اسلامی که به ترتیب ٨٨٠ نفر و ١٥٧٦ نفر می باشند و نمونه به روش طبقه ای متناسب با حجم به شرح زیر انتخاب گردید: ــ اعضاء هیئت علمی ٢٧٤ نفر ــ کارکنان ٣٢٠ نفر داده های مورد نیاز تحقیق هم از طریق دو پرسشنامه جمع آوری گردید که از طریق نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی شامل (نمودارها، جداول ، میانه ) و همچنین آمار استنباطی شامل (آزمون استقلال ، کروسکال والیس ، کندال و اسپیرمن ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که نتایج زیر حاصل گردید: ــ نگرش سازمانی اعضاء هیئت علمی واحدهای دانشگاهی منطقه هفت دانشگاه آزاد اسلامی مثبت است . ــ نگرش سازمانی کارکنان واحدهای دانشگاهی منطقه هفت دانشگاه آزاد اسلامی منفی است .
خلاصه ماشینی:
ايران چکيده اين تحقيق به بررسي انواع نگرش سازماني کارکنان و اعضاء هيئت علمي (تمام وقت و نيمه وقت اعم از رسمي، قطعي، رسمي آزمايشي، پيماني و قراردادي) واحدهاي دانشگاهي منطقه هفت دانشگاه آزاد اسلامي پرداخته است سه نوع نگرش سازماني وجود دارد که عبارتند از: الف ) رضايت شغلي ب ) تعهد سازماني ج ) وابستگي شغلي جامعه آماري تحقيق شامل دو گروه است که عبارتند از اعضاء هيئت علمي و کارکنان واحدهاي دانشگاهي منطقه هفت دانشگاه آزاد اسلامي که به ترتيب ٨٨٠ نفر و ١٥٧٦ نفر مي باشند و نمونه به روش طبقه اي متناسب با حجم به شرح زير انتخاب گرديد: ــ اعضاء هيئت علمي ٢٧٤ نفر ــ کارکنان ٣٢٠ نفر داده هاي مورد نياز تحقيق هم از طريق دو پرسشنامه جمع آوري گرديد که از طريق نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصيفي شامل (نمودارها، جداول ، ميانه ) و همچنين آمار استنباطي شامل (آزمون استقلال ، کروسکال واليس ، کندال و اسپيرمن ) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند که نتايج زير حاصل گرديد: ــ نگرش سازماني اعضاء هيئت علمي واحدهاي دانشگاهي منطقه هفت دانشگاه آزاد اسلامي مثبت است .
با توجه به اينکه سطح معني داري آزمون (٠٠٠٠=P) گزارش شده است (جدول ٤-٢-٩) فرض صفر رد ميشود و مي توان ادعا کرد که بين نگرش سازماني اعضاء هيأت علمي و گروه آموزشي رابطه وجود دارد بدين صورت که گروه آموزشي علوم پايه و علوم انساني نسبت به ساير گروه هاي آموزشي داراي نگرش سازماني منفي ميباشند.