چکیده:
روزنامــــــه نگــــــاری درغرب ،درآغــــــاز بــــــه مخاطبــــــان ایرانــــــی نگــــــاهی قوم مدارانه وتحقیر آمیز داشت .مخاطبان ایرانی درحالی به استقبال روزنامه ها درایـران رفتنـد که شاهد روزنامه نگاری دوران استبدادبودندودر همان زمان غربی ها از دودوران مهم روزنامـه نگاری:آزادی وتجاری عبورکرده بودند.این تاخرتاریخی امااینک بـه یمـن انقـلاب فـن آوری های ارتباطی واطلاعاتی شرایط جدیدی برای بازنگری در الگوی انحصارگرایانه روزنامه نگاری غربی دردنیا ی امروز به وجود آورده است . رشد فن آوریهای ارتباطی، امکانات تازه ای را برای مخاطبان در هر گوشه جهان فراهم کرده است تا آنان بتوانند با هزینه کمتری بـه تبـادل اطلاعـات و اخبـار بپردازنـد. در واقـع انقـلاب دیجیتال ، بر کیفیت زندگی و ارتباطات انسانی و اجتماعی تاثیر گذارده است . استفاده شهروندان ازامکانات رسانه های جدید مانند:بلاگ ها،میکروبلاگ هـا،توئیتر،فیس بـوک ،فلیکرو...باعث شکل گیری روزنامه نگاری شهروندی در جامعـه شـده اسـت .این نـوع روزنامـه نگاری تعریف جدیدی از مخاطب را بازتولید کرده است که با انحصارگرایی واستبداد در انتشار مطالب درفضای مجازی به رقابت وچالش برمی خیزد.تا آنجا که مخاطب به معنـی قـدیمی اش اکنون در این بازنگری جایی ندارد زیرا میان فرستنده ومخاطب مرزی وجودندارد. زیست بـوم خبری شرایطی را به وجود آورده است تـا روزنامـه نگـاری غربـی وارد دوران ضـد انحصـاری ودموکراسی دیجیتالی شود.
خلاصه ماشینی:
"در مورد تعارض های تاریخی تحولات روزنامه نگاری در غرب و شرق ، دکتر معتمد نژاد یادآور میشود که عقب ماندگی تاریخی کشورهای اسلامی را در ایـن بـاره باید مورد توجه قرار داد: «بررسی تحول مطبوعات کشورهای غرب نشان میدهد که آن ها از آغاز قرن هفدهم ، که نخستین نشریات دوره ای اروپایی انتشار یافت ، تا دهه چهارم قرن نوزدهم ، که اولین روزنامـه هـای مصـر و ترکیـه و ایـران منتشـر گردید، دو مرحله را پشت سر گذاشته بودند و به سومین و آخرین مرحلـه تحـول خود - که هنوز ادامه دارد – وارد شده بودند.
طبیعی است که در هر کدام از این سه مرحله ، روزنامه نگاری هـم ماهیـت خاص خود را داشته است و این مسأله ای است که در غرب هنـوز بـه طـور همـه جانبه موشکافی نشده است و در ایران و اکثر ممالک جهان سوم نیـز مـورد توجـه کامل قرار نگرفته است » (معتمد نژاد، ١٣٦٨ : ٤٥٦) 4 در مرحله دوم کـه دوران پیـدایش و گسـترش مطبوعـات انقلابـی اسـت بـر اثـر فعالیت های شکوفای مطبوعات و تاثیر مثبت آن در افکار عمومی، محیط مسـاعدی برای تبادل و تضارب آراء «فضای عمومی» سالم و پرجاذبه ای پدید آمده بود که با فرا رسیدن دوران سوم یعنی دوران فعالیت مطبوعات خبری و تجارتی به دلیـل کالایی شدن خبر و انتشار مطالب سرگرم کننده این فضا از جامعه رخت بربسـت و یک «فضای کاذب » جایگزین آن گردید."