چکیده:
در این مقاله با بهره گیری از پارادایم دو جهانیشدن ها که به شکل گیری دو جهان واقعی و مجازی در کنار هم اشاره دارد، تفاوت خود و دیگری در این دو فضا تحلیل میشود. از این رو، با استفاده از پارادایم دو جهانیشدن ها و بر اساس نظریه هویت اجتماعی که در آن خودشناسی بر محور تعامل با دیگری محقق میشود، نتیجه گرفته میشود که در بستر تعاملات مجازی، خود و دیگری متفاوت از بستر تعامل واقعی در حال شکل گیری است و مرز میان خود و دیگری در حال فروپاشی است . هم چنین در این مقاله ، شبکه اجتماعی فیس بوک که قابلیت بهره گیری تمامی تعاملات مجازی شامل ایمیل ، چت و گفتگو آنلاین را دارد، به عنوان بستر تعاملات مجازی خود و دیگری مورد مطالعه قرار گرفته است .
خلاصه ماشینی:
"در این تحقیق ، با توجه به نظریات مربوط به هویت اجتماعی که درک ما از خود و دیگران را مورد بحث قرار داده است و با بهره گیری از پارادایم دو جهانیشدن ها (عاملی،١٣٨٢) به تفاوت هایی که در بستر تعاملی فضای واقعی و مجازی در «خود» و «دیگری» روی میدهد؛ پرداخته می شود.
به عبارت دیگر، در این مقاله با تأکید بر هویت اجتماعی که نوعی خودشناسی با محوریت دیگران است ، با بیان تغییر در بستر تعاملی از فضای واقعی به مجازی، تغییرات خود واقعی از مجازی، و دیگری واقعی از دیگری مجازی تحلیل میشود، هم چنین در این مقاله با تأکید بر شبکۀ اجتماعی فیس بوک که قابلیت بهره گیری تمامی تعاملات مجازی شامل ایمیل ، چت و گفتگو آنلاین را دارد، این فضا به عنوان بستر تعاملات مجازی »خود« و »دیگری« مورد مطالعه قرار میگیرد.
حال این سوال اساسی پیش میآید که کدام یک از نظریات فوق میتوانند تبیین گر این شرایط باشند تا بتوانند تفاوت های خود و دیگری در بستر تعامل مجازی را تحلیل کنند؟ از این رو، بایستی پارادایم دو جهانی شدن ها را مورد توجه قرار دهیم ، پارادایمی که بر این نظریه تأکید میکند که صنعت ارتباطات به طور عام شرایط سرعت یافته ای را برای حرکت جمعیت ، ارتباطات بین فردی و نزدیکی فضاها فراهم آورده است ."