چکیده:
فن آوری اطلاعات مانند هر فناوری نوین دیگر می تواند ابزاری برای استثمار بیشتر زنان و اقشار آسیب پذیر باشد یا وسیله ای برای توانمندی آنان . بنابراین بمنظور سوق دادن قابلیتها و استعداد ها این فن آوری به سوی توانمندی زنان باید شناخت کافی نسبت به این موضوع ایجاد شود .
در مقاله حاضر که بیشتر تاکید بر چالشها و محدودیتهای موجود در فعالیتهای اینترنتی زنان است سعی شده است موضوع از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد :
-از نظر امکانات و میزان استفاده از فناوریهای جدید نتایج تحقیقات حاکی از آنست که شکاف دیجیتالی عمیقی بین کشورهای دارا و نادار وجود دارد بعنوان منال در حالی که از جمعیت 000/800 / 200 میلیونی آمریکا در سال 2000 میلادی حدود 380/ 170 میلیون نفر کاربر اینترنتی بوده اند که از این تعداد 379/ 83 میلیون نفر آنها زنان کاربر اینترنتی بوده اند و نسبت کاربران زن اینترنتی نسبت به کل جمعیت آمریکا 60% درصد بوده است . در «اوگاندا» با جمعیتی موجود 167/ 22 میلیون در سال 2000 میلادی فقط 25 هزار کاربر اینترنتی وجود داشته سعی در مجموع 1% درصد افراد نسبت به کل جمعیت کاربر اینترنتی بوده اند و در مجموع 72/ 3 هزار کاربر زن اینترنتی وجود داشته است .
-در زمینه چگونگی دسترسی به رایانه و اینترنت در سال 2001 تعداد رایانه های متصل به اینترنت برای هر هزار نفر جمعیت در گشورهای پر درآمد عنصر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی 400 دستگاه بوده است ، در حالیکه کشورهای آفریقایی جنوب صحرا این رقم برای هر هزار نفر 8/ 7 دستگاه بوده است .
-در بنگلادش هزینه وصل شدن به شبکه اینترنت می تواند یک خانواده را برای یکسال تغذیه کند . به دلیل مشکلات ، زیرساختی هزینه وصل شدن به اینترنت در فیلیپین 200 دلار آمریکایی هزینه دارد که پرداخت آن از عهده طبقه متوسط جامعه هم بر نمی آید . در مورد استفاده زنان از اینترنت در کشورهای فقیر وضع از این هم بدتر است . در حالیکه در اوگاندا و هندوستان درصد زنان استفاده کننده از اینترنت به ترتیب 32و 23 درصد کاربران هستند درصد کل جمعیتی که در این دو کشور به اینترنت دسترسی دارند 1% و 2/ 0 % (یک و دو دهم درصد است) و در نهایت علاوه بر مشکلاتی که زنان بخصوص در کشورهای در حال توسعه به دلیل فقر امکانات ، زیرساختها و سطح درآمد برای دسترسی به اینترنت دارند موانع دیگری از جمله میزان سواد – زبان-عدم دسترسی به دوره های آموزشی در زمینه فن آوری اطلاعات – تفاوتهای زنان و مردان در تحصیل علم و فناوری از جمله چالشها و محدودیتهای هستند که زنان در فعالیتهای اینترنتی با آن مواجه هستند که مقاله حاضر به تشریح آنها پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
"در مقاله حاضر که بیشتر تاکید بـر چالشـها و محـدودیتهای موجـود در فعالیتهـای اینترنتی زنان است سعی شده است موضوع از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد : - از نظر امکانات و میزان استفاده از فناوریهای جدید نتایج تحقیقات حـاکی از آنست که شکاف دیجیتالی عمیقی بین کشورهای دارا و نادار وجود دارد بعنوان منال در حالی کـه از جمعیـت ٨٠٠/٠٠٠ / ٢٠٠ میلیـونی آمریکـا در سـال ٢٠٠٠ مـیلادی حدود ١٧٠/٣٨٠ میلیون نفر کاربر اینترنتی بوده اند که از این تعـداد ٨٣/٣٧٩ میلیـون نفر آنها زنان کاربر اینترنتی بوده انـد و نسـبت کـاربران زن اینترنتـی نسـبت بـه کـل جمعیت آمریکا ٦٠% درصد بوده است .
در حالیکه در اوگاندا و هندوستان درصد زنان اسـتفاده کننـده از اینترنت به ترتیب ٣٢و ٢٣ درصد کاربران هستند درصد کل جمعیتـی کـه در ایـن دو کشور به اینترنت دسترسی دارند ١% و ٠/٢ % (یک و دو دهـم درصـد اسـت ) و در نهایت علاوه بر مشکلاتی که زنان بخصوص در کشورهای در حال توسعه بـه دلیـل فقر امکانات ، زیرساختها و سطح درآمـد بـرای دسترسـی بـه اینترنـت دارنـد موانـع دیگری از جمله میزان سواد – زبان -عدم دسترسی به دوره هـای آموزشـی در زمینـه فن آوری اطلاعات – تفاوتهای زنان و مردان در تحصـیل علـم و فنـاوری از جملـه چالشها و محدودیتهای هستند که زنان در فعالیتهای اینترنتی با آن مواجه هسـتند کـه مقاله حاضر به تشریح آنها پرداخته است کلید واژه ها: زنان ، اینترنت ، جامعه اطلاعاتی، جامعه دانای محور مقدمه در سه دهه اخیر جهان شاهد تحـولات چشـمگیری در خصـوص توجـه بـه نیازهـا ، مسائل و مشکلات خاص زنان بوده است ."