چکیده:
ضرورت جهانی شدن ورزش که از دهه 1980 آغاز شد، موجب تغییر نقش ورزش در جامعه شده و فرصتهای درآمدزایی بسیاری را برای افراد، موسسات و رسانه های مختلف ایجاد کرده است. رویدادهای ورزشی در رسانه های ورزشی به عنوان عاملی موثر درجذب مشتری با اثرهای مستقیم و غیرمستقیم نقش مهمی در تصمیم گیری خرید مصرف کننده دارد. این تحقیق به بررسی تاثیر بازاریابی ورزشی از طریق انواع رسانه ورزشی بر رفتار جذب مشتری می پردازد که در حقیقت عامل مهمی در فرایند خرید مصرف کننده محسوب می شود. هدف اصلی این تحقیق بررسی اثرگذاری بازاریابی نوین ورزشی از طریق رسانه های ورزشی بر جذب مشتری بوده است. پژوهش حاضر را می توان براساس هدف کاربردی و به روش توصیفی-پیمایشی از نوع علی دانست. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه بوده است که با توجه به محقق ساخته بودن آن روایی و پایایی آن ثابت شده است. مقدار بدست آمده برای پایایی (0.87) بوده که میزان قابل قبولی را نشان می دهد. جامعه آماری این تحقیق، شامل تماشاگران،ورزشکاران عادی و حرفه ای است که در سه ماهه دوم سال 1391 در اماکن ورزشی منتخب تهران مورد پرسش قرار گرفته اند. نتایج این تحقیق بیانگر تایید اثرگذاری تبلیغات، بازاریابی عملیات و بازاریابی محصولات ورزشی از طریق رسانه های ورزشی بر جذب مشتریان بوده است. همچنین مشخص شد که رسانه های مکتوب و غیرمکتوب اثرگذاری متفاوتی را بر انواع شخصیت درونگرا و برونگرا دارند.
خلاصه ماشینی:
برای نمونه رویدادهای ورزشی در رسانه هـای ورزشـی بـه عنـوان عـاملی مؤثر درجذب مشتری و تصمیم گیری خرید مصرف کننده به شمار می آیند - و در مورد نقش محصولات در بازاریابی موثر ورزشی اظهار داشته اند کـه ، مهمتـرین نکته برای باشگاه ها (حامیان مالی)، درآمد حاصله از سـرمایه گـذاری آنهـا در ورزش است در نهایت آنها به این نکته اشاره داشته اند که به جهت توانایی و توسعه رسانه هـا در جلب مخاطبان به امور ورزشی، لزوم توجهی فراگیرتر بـه نقـش رسـانه هـا در گسترش ورزش احساس میشود با توجه به مطالعات گذشـته و نتـایج بـه دسـت آمده در این تحقیق می توان گفت که به کـارگیری فنـون بـازار یـابی و تبلیغـات نقش پررنگی در آگاهی رسانی به عموم مردم برای انجام فعالیت هـای ورزشـی را داشته و قادر به ترغیب آنان به خرید و استفاده از محصـولات مـرتبط بـا فعالیـت های ورزشی خواهد بود.
- نتایج فرضیه دوم : ضریب رگرسیون بدست آمده نشان دهنده اثرگـذاری بازاریـابی محصولات ورزشی از طریق رسانه های ورزشی بر جذب مشتری به میزان (٨٧%) بوده است (جدول ١٤-٤)، بنابراین این فرضیه تایید میشود.
همچنین با توجـه بـه میـزان بدست آمده که بیانگر وجود همبستگی قوی میان این دو متغیر بوده است ، - می توان گفت شدت اثرگذاری بازاریابی محصولات ورزشـی از طریـق رسـانه هـا بـر جذب مشتریان بالا بوده و در صورت بکارگیری بازاریابی بـرای محصـولات ورزشـی و ثابت بودن سایر عوامل شاهد میزان بیشتری در جذب مشتریان خواهیم بود.
recreational sport programs", journal of consumer research, 9, PP:30-37 Chaffee, S.