چکیده:
در این پژوهش انسجام سبک زبانی برنامه «خبر ٢٠» در چارچوب نظریه ی طراحی مخاطب بررسی شده است . طبق نظریه ی طراحی مخاطب ، گوینده سبک زبانی خود را متناسب با مخاطب خود انتخاب میکند و این مسئله در رسانه های خبری که نیاز به جذب و حفظ مخاطب دارند، از اهمیت برخوردار است . برای بررسی سبک زبانی برنامه ی «خبر ٢٠»، سه بعد زبان شناختی آوایی/واژگانی، اسم سازی، و ساخت معلوم /مجهول انتخاب شدند و انسجام سبکی برنامه در چارچوب هر یک از این ابعاد زبانی بررسی شد. برنامه ی «خبر ٢٠» مربوط به تاریخ بیستم شهریورماه ١٣٩١ ضبط شد و گفتار مجری برنامه در «استودیو» و «سایه روشن » به صورت مکتوب درآمد و در قالب ١٥ بند خبری مورد تحلیل قرار گرفت . نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان میدهد که صورت آوایی واژه ها در سبک «خبر ٢٠» همانند سبک محاوره ای و غیررسمی است ، اما دیگر ابعاد واژگانی، اسم سازی، و ساخت معلوم /مجهول در آن متمایل به سبک رسمی است .
خلاصه ماشینی:
"بنابراین سؤال مشخص این پژوهش از این قرار است : سبک زبانی «خبر ٢٠» تا چه اندازه و در کدام مشخصه های زبانی متفاوت با سبک زبان رسمی و متداول خبری است ؟ در این پژوهش انسجام سبک زبان «خبر ٢٠» در قالب سه مشخصه ی زبانی آوایی/واژگانی، اسم سازی و ساخت معلوم /مجهول بررسی شده است .
در این پژوهش با مفروض داشتن انگاره ی کلی نظریه ی طراحی مخاطب مبنی بر همسویی زبان رسانه با زبان مخاطب ، از سه سطح زبانی آوایی/واژاگانی ، اسم سازی، و وجه معلوم /مجهول برای بررسی این هم نوایی و انسجام استفاده شده است .
از آنجا که سبک حاکم بر خبر ٢٠، سبک گفتاری و غیررسمی است ، تمرکز بررسی این بخش بر وجود ساخت های مجهول و امکان بازنویسی آنها در قالب سبک معلوم خواهد بود.
در این پژوهش ، کیفیت این همنوایی در قالب سه مشخصه ی آوایی/واژگانی، اسم سازی، و ساخت معلوم /مجهول بررسی شد تا مشخص شود سبک «خبر ٢٠» تا چه اندازه به گفتار محاوره و غیررسمی نزدیک است .
اگرچه در پاره ای از موارد، بازنویسی جملات خبر در قالب ساخت معلوم ، آن را به سبک محاوره ای و غیررسمی نزدیک تر میکند، اما در پاره ای از موارد ساخت مجهول بنابه ملاحظات ساختاری (نظیر کوتاه سازی طول جمله )، بافتی (نظیر مشخص نبودن یا مهم نبودن کنشگر) و فرازبانی (مسئولیت آوری برای شخص یا مقامی) ساخت مطلوب است و بازنویسی آن به صورت ساخت معلوم میتوان معانی تلویحی ناخواسته ای تولید کند که مدنظر رسانه نیست ."