چکیده:
پژوهش حاضر با هدف نقد و بررسی محتوای کتاب فارسی ششم ابتدایی با استفاده از فرمول خوانایی فـرای انجام گرفته است . جامعه آماری شامل کتاب فارسی ششم و نگارش فارسی ششم ابتدایی بـود. ابـزار سـیاهه نقد و بررسی محتوای کتاب بر اساس دستور العمل فـرای بـا هـدف تخمـین سـطح خوانـایی کتـاب درسـی براساس دو اقدام ساده ریاضی، شمارش هجاها یا سیلاب ها وجملات، تعیین فرایندتنظیم محتوای کتابهـای درسی در رعایت اصل تنظیم مطالب از ساده به دشوار، بوده است . روش پژوهش نقـد و بررسـی محتـوا، از نوع کمی است . معیار، انتخاب حداقل سه متن یک صد کلمه ای از بخـش هـای ابتـدایی، وسـط و انتهـای کتاب یا متن مورد ارزیابی به صورت تصادفی، شمارش تعداد سیلابهای موجود در هر کـدام از متـون یـک صد کلمه ای، تعیین تعداد جملات موجود در سه متن یک صد کلمه ای، محاسبه میانگین تعـداد جمـلات در سه متن انتخاب شده، تعیین سطح خوانایی، تعیین ساختار تنظیم مطالب (رعایت اصـل سـاده بـه دشـوار) میباشد نتایج حاصل از نقد و بررسی محتوا نشان میدهد که در کتاب فارسـی ششـم ابتـدایی، مـتن کتـاب طبق نظریه فرای از ساده به دشوار سپس به ساده تنظیم گردیده و متن با تعداد جمله ها همخـوانی دارد و بـه تفاوتهای فردی دانش آموزان توجه شده و محتوای متن مناسب است .
خلاصه ماشینی:
"معیار، انتخاب حداقل سه متن یک صد کلمه ای از بخـش هـای ابتـدایی، وسـط و انتهـای کتاب یا متن مورد ارزیابی به صورت تصادفی، شمارش تعداد سیلابهای موجود در هر کـدام از متـون یـک صد کلمه ای، تعیین تعداد جملات موجود در سه متن یک صد کلمه ای، محاسبه میانگین تعـداد جمـلات در سه متن انتخاب شده، تعیین سطح خوانایی، تعیین ساختار تنظیم مطالب (رعایت اصـل سـاده بـه دشـوار) میباشد نتایج حاصل از نقد و بررسی محتوا نشان میدهد که در کتاب فارسـی ششـم ابتـدایی، مـتن کتـاب طبق نظریه فرای از ساده به دشوار سپس به ساده تنظیم گردیده و متن با تعداد جمله ها همخـوانی دارد و بـه تفاوتهای فردی دانش آموزان توجه شده و محتوای متن مناسب است .
پاسخ فرضیه ها حدس زده شده بود که متن کتاب فارسی ششم بسیار دشوار و تصایر دروس ارتباط چندانی بـا مـتن درسـها ندارند اما پس از نقد و بررسی محتوای کتاب، به این نتیجه رسیدیم که متن کتاب بر اساس فرمول خوانـایی فرای با توجه به توانائی دانش آموزان متون از سـاده بـه دشـوار تنظـیم شـده اسـت و تصـاویر در هـر درس، گویای اهداف متن درس بوده و ارتباط محتوای درس و تصاویر به خوبی آشکار شد و حـدس مـا بـا آنچـه که نتایج نشان می دهد مطابقت نداشت ."