چکیده:
هدف : هدف کلی از این تحقیق بررسی مقایسه ای خودکارآمدی، مهارت های اجتماعی و باورهای شناختی در مدارس هوشمند و غیر هوشمند شهر بندرعباس می باشد. روش : با توجه به این که این پژوهش به بررسی مقایسه ای خودکارآمدی، مهارت های اجتماعی و باورهای شناختی در مدارس هوشمند و غیر هوشمند شهر بندرعباس میپردازد لذا پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی – مقایسه ای میباشد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش دانش آموزان دوره متوسطه مدارس هوشمند و غیرهوشمند شهرستان بندرعباس میباشند که از بین آن ها تعداد٣٠٠ نفر با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات میدانی میباشد. و ابزار گردآوری داده ها نیز پرسشنامه خودکارآمدی شرر، ضریب پایایی بدست آمده از اجرا برروی ٣٠ نفرازجامعه آماری ٠/٨٦ محاسبه شده است ، و مهارت های اجتماعی (SSI) بود که ضریب پایایی بدست آمده این پژوهش ازاجرا بر روی ٣٠ نفرازجامعه آماری ٠/٧٦ محاسبه شد و همچنین پرسشنامه باورهای شناختی ولز(٣٠-MCQ) ضریب پایایی بدست آمده این پژوهش ازاجرا بر روی ٣٠ نفر از جامعه آماری ٠/٧٢ محاسبه شده است . برای تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از شاخص های آمار توصیفی مانند (فراوانی، درصد، میانگین ، انحراف معیار، . . .) و همچنین از آمار استنباطی با استفاده از فرمول T گروه های مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. داده های به دست آمده پژوهش با استفاده از سیستم نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج تحقیق بدین شرح می باشد: نتایج پژوهش مربوط به خودکارآمدی دانش آموزان مدارس هوشمند و مدارس غیرهوشمند نشان دادند خودکارامدی دانش آموزان مدارس هوشمند و غیر هوشمند تفاوت معناداری مشاهده می شود و دانش آموزان مدارس هوشمند از خودکارآمدی بالاتری برخوردار میباشند و نتایج واریانس و آزمون T حاکی از آن بود که بین مهارت های اجتماعی دانش آموزان در مدارس هوشمند و غیر هوشمند تفاوت معناداری مشاهده نمیشود، نتایج واریانس و آزمون T حاکی از آن بود که بین باورهای شناختی دانش آموزان در مدارس هوشمند و غیر هوشمند تفاوت معناداری مشاهده می شود که دانش آموزان مدارس هوشمند از باورهای شناختی بالاتری برخوردار می باشند.
خلاصه ماشینی:
جامعه مورد مطالعه در اين پژوهش دانش آموزان دوره متوسطه مدارس هوشمند و غيرهوشمند شهرستان بندرعباس ميباشند که از بين آن ها تعداد٣٠٠ نفر با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند.
حال اين سئوال مطرح مي شود که چه تفاوتي بين خودکارآمدي، مهارتهاي اجتماعي و باورهاي شناختي در دانش آموزاني که در مدارس هوشمند تحصيل ميکنند با دانش آموزاني که در مدارس غير هوشمند(عادي) تحصيل مي کنند دارد؟ ادبيات تحقيق خودکارآمدي : خودکارآمدي ٤از نظريه شناخت اجتماعي ٥آلبرت باندورا (١٩٩٧) روان شناس مشهور، مشتق شده است که به باورها يا قضاوت هاي فرد به توانائيهاي خود در انجام وظايف و مسئوليتها اشاره دارد.
فرضيه هاي تحقيق : فرضيه اصلي: ــ بين خود کارآمدي، مهارت هاي اجتماعي با باورهاي شناختي دانش آموزان در مدارس هوشمند با مدارس غير هوشمند تفاوت وجود دارد.
بر اساس نتايج مندرج در اين جدول بين مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان مدارس هوشمند و غير هوشمند تفاوت معناداري مشاهده نمي شود.
فرضيه دوم : بين مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان مدارس هوشمند و غير هوشمند تفاوت معناداري وجود دارد.
بر اساس يافته هاي حاصل از اين پژوهش ، نتايج واريانس و آزمون T حاکي از آن بود که بين مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان در مدارس هوشمند و غير هوشمند تفاوت معناداري مشاهده نمي شود(٠/٠٥ >p و ٣١٩ .
بر اساس يافته هاي حاصل از اين پژوهش ، نتايج واريانس و آزمون T حاکي از آن بود که بين باورهاي شناختي دانش آموزان در مدارس هوشمند و غير هوشمند تفاوت معناداري مشاهده مي شود(٠/٠٥ >p و ٨٢٨ .