چکیده:
این پژوهش تأثیر همسویی راهبردهای بازاریابی بر عملکرد مالی با نقش میانجی عملکرد زنجیرة تامین را بررسی کرده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع روش تحقیق توصیفی - علّی است. جامعة آماری پژوهش شرکتهای تولیدی فعّال در شرکت شهرکهای صنعتی شهرستان اهواز است که بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران حجم نمونة آماری 216 شرکت انتخاب شده است. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده تعیین شده است. ابزار گردآوری دادههای تحقیق پرسشنامة گرین و همکاران (2012) است که به مدیران شرکتها سپرده شدهاند. تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و آزمون همبستگی انجام شده است. یافتههای بهدستآمده نشاندهندة تأیید تأثیر مثبت و معناداری متغیر همسویی راهبردهای بازاریابی بر عملکرد مالی و عملکرد زنجیرة تامین است و نقش میانجی عملکرد زنجیرة تأمین تأیید نشده است.
خلاصه ماشینی:
از اینرو، در این پژوهش یک مدل ساختاری برای مطالعه تأثیر همسویی راهبردهای بازاریابی بر عملکرد مالی هم بهصورت مستقیم و هم از طریق عملکرد زنجیرة تأمین، در شرکتهای تولیدی فعال در شرکت شهرکهای صنعتی شهرستان اهواز پیشنهاد و بررسی شده است.
گرین و همکاران (2012) نیز تأثیر همسویی راهبردهای بازاریابی بر عملکرد مالی را از طریق عملکرد زنجیرة تأمین در نتایج تحقیق خود تأیید کردهاند.
[1] Wu [2] Green [3] Min & Mentzer [4] Lee [5] Jüttner [6] Alignment of marketing strategies [7] Chari [8] Jemaiyo [9] Jenkins [10] Tabaku & Mersini [11] Bettiol [12] Khan [13] Arora [14] Keith, Lee & Lee [15] Jaworski [16] Najmi [17] Agami [18] Hong & Zhong-Hua [19] El Sayed [20] Chen & Paulraj [21] Ho [22] Vanderhaeghe & de Treville [23] Farsani [24] Feng [25] Petersen [26] Yan Li [27] Kaplan [28] Buse & Ştefan [29] Kaplan [30] resource advantage theory [31] Arnett & Madhavaram [32] Hunt & Madhavaram [33] Solomon & Perry [34] Civic [35] Zebra [36] Jemaiyo [37] Gunasekaran [38] Jenkins [39] Wagner [40] APICS [41] Juttner [42] Rashed مراجع 1- رحمانسرشت، حسین و افسر، امیر (1387)، اثر تسهیم اطلاعات بر راهبردهای رقابتی و عملکرد زنجیره تأمین، نشریة مدیریت فناوری اطلاعات، دورة 1، شمارة 1، صص: 37 تا 48.
Aligning marketing strategies throughout the supply chain to enhance performance.
The Journal of Business & Industrial Marketing, 27(7), 582-591.
The Journal of Business & Industrial Marketing, 27(7), 582-591.
Journal of Emerging Trends in Economics & Management Sciences, 4(3), 350-357.
International Journal of Business & Management, 7(4), 247-255.