چکیده:
هدف این پژوهش، تحلیل ترجیحات افراد در خرید کالای داخلی یا خارجی در نظامهای پیچیدة اجتماعی است. بدینمنظور، از روش شبیهسازی عاملبنیان استفاده شدهاست. در این روش، مصرفکنندگان در جایگاه عامل تعریف شدهاند؛ سپس رفتار مصرفی هر عامل بهصورت یک تابع براساس مفهوم آمیختة بازاریابی تعریف شدهاست. همچنین متغیر نفوذ اجتماعی، عاملی که ساختار شبکة پیوست ترجیحی(PA) را به وجود میآورد، در نظر گرفته شده است. جامعة آماری این پژوهش، خریداران یخچال در یک ماه گذشته است. با روش نمونهگیری دردسترس، دادهها از 110 نمونه گردآوری شد. دادهها با پرسشنامه و ماتریس مقایسات زوجی گردآوری شدند. شبیهسازی در نرمافزار نتلوگو، تمایل به ترجیح کالای خارجی به کالای داخلی را نشان میدهد. بررسی سناریوهای مختلف، نشان میدهد که ترجیح کالای داخلی مصرفکنندگان شبکه، بیش از آنکه از توزیع و ترویج تاثیر بپذیرد، از ویژگی و قیمت آن تاثیر میپذیرد.
خلاصه ماشینی:
تأثیر هر کدام از این متغیرها به شرح زیر به دست آمدهاست: الف) تغییر در حساسیت به قیمت و قیمت محصولات: همانگونهکه در شکل 4-3 مشاهده میشود، با افزایش حساسیت به قیمت کالا در افراد جامعه و ثابت نگهداشتن سایر متغیرها، ترجیحات مصرفکنندگان به کالای خارجی افزایش مییابد.
به تصویر صفحه مرلاجعه شود همچنین با افزایش قیمت محصولات داخلی و ثابتماندن سایر متغیرها، مشاهده میشود (شکل4-4-) که مصرفکنندگان کالای خارجی را خیلی بیشتر از کالای داخلی ترجیح میدهند.
شکل4-5 افزایش در حساسیت به ویژگی محصول در مصرفکننده2 به تصویر صفحه مرلاجعه شود همچنین با افزایش ویژگی محصولات داخلی و ثابتماندن سایر متغیرها، مشاهده میشود (شکل4-6) که بیشتر مصرفکنندگان، کالای داخلی و با افزایش ویژگی محصولات خارجی، کالای خارجی را ترجیح میدهند.
[24][25] شکل 4-8 افزایش در ترفیع کالا1 به تصویر صفحه مرلاجعه شود د) تغییر در حساسیت به نفوذ اجتماعی و توزیع محصولات: همانگونهکه در شکل4-9 مشاهده میشود با افزایش حساسیت به قیمت در افراد جامعه و ثابت نگهداشتن سایر متغیرها، ترجیحات مصرفکنندگان به کالای خارجی افزایش مییابد.
[1] Wood and Robertson [2] Craig and Douglas [3] Duncan and Ramaprasad [4] Rui Zhao and Shaozhio Zhong [5] Schramm [6] Zhang [7] Ben Said [8] Preferential Attachment [9] Haward - Sheth [10] Dennis [11] Nicosia [12] Janssen and Jager [13] CONSUMAT [14] CUBES (Customers BEhavior Simulator) [15] behavioural attitudes [16] Betman [17] Wilkie [18] Shimp and Sharma [19] multi-agent simulation [20] Verification and Validation [21] ح.
Multi-Agent Based Simulation of Consumer Behaviour: Towards a New Marketing Approach.