چکیده:
این پژوهش با هدف تاثیر آموزش هدف گذاری بر خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه شهر همدان انجام شد. آزمودنی ها 80 نفر از دانش آموزان با خودکارآمدی پایین و پیشرفت تحصیلی پایین شهر همدان بودند که از این تعداد 40 نفر در گروه آزمایشی و 40 نفر دیگر در گروه کنترل قرار داده شد. در پیش آزمون پرسشنامه خودکارآمدی و معدل دانش آموزان استفاده شد. در پیش آزمون گروههای آزمایشی 12 جلسه آموزش هدف گذاری دریافت کردند ولی گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای تحلیل یافته ها،از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که گروه های آموزش دیده خودکارآمدی بالایی نسبت به گروه کنترل داشتند. در ضمن گروه آموزش دیده پیشرفت تحصیلی بالایی نسبت به گروه کنترل داشتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش هدف گذاری بر روی خرده مقیاس های خودکارآمدی که عبارتند از: میل به آغازگری رفتار ، گسترش تلاش و رویارویی با موانع تاثیر دارد و گروه آزمایش در پس آزمون در این خرده مقیاس های خودکارآمدی هم نسبت به گروه کنترل پیشرفت داشتند.
خلاصه ماشینی:
"مـارت و فلیـپ و مـاین (Filip&Mien&Mart)، ٢٠١١) در پژوهشی با عنوان بررسی عوامل موثر در خودکارآمدی دانش آموزان به این نتیجه دست یافتند که مهم ترین عامل در رشد خودکارآمدیی ، برنامه های آموزشی که بر اساس نظریه شناختی - اجتماعی تدوین شده است ، نقش مهمی در رشد خود کارآمدی ایفا می کنند.
برای پی بردن به این نکته که کدامیک از مؤلفه های خودکارآمدی دانش آموزان تحت تأثیر آموزش هدفگذاری به طور معنی داری افزایش پیدا کرده است ادامه نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره در جدول ٣آمده است ؛ جدول٣: ادامه تحلیل کواریانس چند متغیره تاثیر آموزش هدف گذاری بر خرده مقیاس های خودکارآمدی منبع تأثیر متغیرها مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات مقدار F میزان تأثیر (Partial Eta Squared) آموزش میل به آغازگری رفتار 414/52 ٨٠ و ١ 414/52 43/9 0/001 0/37 هدفگذاری میل به گسترش تلاش 1085/41 ٨٠ و ١ 1085/41 67/61 0/001 0/47 میل به رویارویی با موانع 529/78 ٨٠ و ١ 529/78 24/92 0/001 0/25 با توجه به جدول فوق مشاهده می شود که مقدار F بدست آمده در قسمت میل به آغازگری رفتار ٤٣/٩ است که سطح معنی داری این مقدار با درجه آزادی ١ و ٨٠ کمتر از ٠/٠٥ می باشد (٠٠٠١=p ، ٤٣/٩= (٨٠ و ١) F).
با توجه به تحلیل های انجام شده، فرضیه دو(آموزش هدف گذاری باعث افزایش خردهمقیاسهای خودکارآمدی (میل به آغازگری رفتار، میل به گسترش تلاش و میل به رویارویی با موانع ) در دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه می شود."