چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با خودکارآمدی دانش آموزان پسر سال چهارم دبیرستان در شهرستان آبدانان بود که به روش توصیفی ـ همبستگی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر سال چهارم دبیرستان در سال تحصیلی1395- 1394 بودند که با استفاده از جدول مورگان تعداد 123 نفر از آنها بعنوان نمونه و از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه مهار تهای فراشناخت روحانی نژاد و معنوی، خلاقیت عابدی و خودکارآمدی شرر بود و برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که میان راهبردهای فراشناختی و خودکارآمدی و خلاقیت و خودکارآمد، رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (05/0>p). همچنین میان خلاقیت و خودکارآمدی نیز رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (05/0>p).
خلاصه ماشینی:
"از اینرو، پرسش پژوهش حاضر این است که آیا میان فرایندهای فراشناختی و خلاقیت با خودکارآمدی در دانشآموزان پسر سال چهارم دبیرستان شهرستان آبدانان رابطه معنیداری وجود دارد یا خیر؟ اشاره به این نکته لازم بنظر میرسد که در پژوهش حاضر بعلت تعدد خرده مؤلفههای هریک از متغیرها و وجود تقسیمبندیهای متفاوت از این خرده مؤلفهها، نمره کلی هریک از سه متغیر راهبردهای فراشناختی، خلاقیت و خودکارآمدی در نظر گرفته شده است.
بر این اساس، فرضیههای پژوهش عبارتنداز: میان راهبردهای فراشناختی و خودکارآمدی دانشآموزان پسر سال چهارم دبیرستان شهرستان آبدانان رابطه معنیداری وجود دارد.
در پژوهش دیگر که توسط تمناییفرد( 154 ) با عنوان «رابطه خلاقیت و خودکارآمدی با بهزیستی ذهنی در دانشجویان دانشگاه کاشان» انجام شد، یافتهها نشان داد که میان خلاقیت با بهزیستی ذهنی، هیجانی، روانشناختی و اجتماعی رابطه معنیداری وجود دارد.
, "The Study of Relationship between Self-efficacy and Attitude to Arithmetic in Students of Grade Three of Middle School of Tehran University", Tehran: Teacher Training University, College of Psychology and Education [Persian], 2002.
Santoso, Harry Budi, Computer Self-efficacy, Cognitive Actions, and Metacognitive Strategies of High School Students While Engaged in Interactive Learning Modules", a dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy in Engineering Education, Utah State University, Logan, Utah, 2013.
"The Relationship between Academic Self-efficacy and Creativity with Critical Thinking in University Students", Journal of Educational and Management Studies, (1)1, 2011.
"The Relationship between Academic Self-efficacy and Creativity with Critical Thinking in University Students", Journal of Educational and Management Studies, (1)1, 2011."