خلاصه ماشینی:
"/ارزیابی شما از تغییراتی که در سالهای اخیر با نام اجرای سند تحول بنیادین در آموزشوپرورش رخ داده است چیست؟ حسن فتحی: با توجه به نظر کارشناسان تعلیموتربیت و همچنین با توجه به تغییرات روز دنیا این امر لازم و ضروری بود.
محسن رستمزاده: نکتهای که باید به آن توجه کرد آن است که معلم در کجای تحول قرار دارد؟ همه تصمیمگیریها در وزارتخانه انجام میشود و معلم فقط باید کتاب را تدریس کند.
معلم باید فرصت هماهنگی با این تغییرات را داشته باشد تا بتواند کتاب درسی را آموزش دهد.
/به نظر شما چگونه میتوان معلم را با انگیزه کرد؟ سلیمانی: در سند تحول بنیادین در زمینة ایجاد انگیزه در معلمان آمده است: ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفهای منابع انسانی با تأکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم؛ به راهکارهای این هدف نیز چنین اشاره شده است: برنامهریزی به کارگیری امکانات و فرصتهای اجتماعی برای اعتلای فرهنگ عمومی در تکریم و پاسداشت مقام معلم.
اما تا چه اندازه بستر این موضوع فراهم شده است؟ چه میزان از برنامههای سند تحول را پیش بردهایم تا از فرصتهای اجتماعی در جهت تکریم مقام معلم استفاده کنیم؟ در زمینه ایجاد انگیزه برای معلمان چه امتیازاتی به آنان دادهایم؟ موضوع رتبهبندی معلمان یکی از موضوعات قابل توجه در ایجاد انگیزه در معلمان بوده است ولی این مطلب زمانی قابل اتکاست که نظام رتبهبندی نظاممند باشد.
محسن رستمزاده: تغییرات عجولانه بود؛ باید پلهپله انجام میشد حسن فتحی: اگر من تغییر کنم میتوانم روی بسیاری از همکاران تأثیر بگذارم."