چکیده:
مقاله حاضر به بررسی جایگاه مکتب انگلیسی روابط بینالملل در گفتمان رایج این رشته علمی میپردازد و هدف اصلی آن بررسی این مطلب است که آیا این مکتب تحولی پارادایمی در دیسیپلین روابط بینالملل به شمار میرود یا خیر؟ جهت پاسخ به این پرسش در ابتدا بحثی پیرامون خاستگاه و علل پیدایش این مکتب صورت گرفته است. در این راستا چهار دوره تحول این مکتب بررسی شده است. در ادامه ماهیت و مولفههای اصلی آن و نیز گرایشهای عمده مکتب انگلیسی ذیل عناوین انسجامگرایی و تکثرگرایی بررسی گردیده است و تفاوتهای آنها ذکر شده است. همچنین تفاوت میان جامعه بینالملل، نظام بینالملل و جامعه جهانی که از عوامل اصلی روششناسی در این مکتب محسوب میشود، تعریف و از نظر مفهومی تفکیک شدهاند. پس از بحث در مورد ماهیت این مکتب، به جایگاه آن در روابط بینالملل پرداخته شده و آن را حد فاصل رویکردهای واقعگرا و آرمانگرا دانسته و مفاهیم اصلی آن مکتب (آنارشی، نظم، موازنه قوا و...) را در ارتباط با مفاهیم موجود و کلاسیک دیسیپلین روابط بینالملل مقایسه نمودیم. در ادامه جهت تبیین بهتر موضوع این مکتب با سازهانگاری و رویکرد نوکارکردگرایی مقایسه شده است. در نهایت نگارنده، مکتب انگلیسی را بر اساس مولفههای آن رهیافتی تاریخی و نهادی در روابط بینالملل میداند که از رئالیسم و مفاهیم اولیه آن آغاز میگردد و در نهایت به تلطیف برخی از مفاهیم رئالیسم پرداخته و در جایگاهی میان رئالیسم کلاسیک و لیبرالیسم کلاسیک قرار میگیرد. با این توصیف و با توجه به عدم تغییر در گفتمان سنتی روابط بینالملل و عدم تغییر بنیادین در مفروضات هستیشناسی، معرفتشناسی و روششناسی رویکرد غالب روابط بینالملل، نمیتوان ظهور این مکتب را به عنوان تحول پارادایمی در روابط بینالملل محسوب نمود بلکه باید این مکتب را در دنباله نظریات جریان غالب روابط بینالملل بررسی نمود.
This article studies English school’s position in International Relations’ (IR) theories. The main goal of the article is to answer to this question: “Is the English School a paradigm shift in IR”? Answering this question، the author discusses about the history of English School in IR in four main periods. Then the main elements and nature and branches of English School have been studied. Through that the two approaches of solidarism and pluralism and their differences and similarities have been mentioned. Also the most important methodological aspect of English school has been discussed through explaining the differences among international society، international system and global society. The author places the English school of International relations via media between realism and idealism. To prove that theme، he explains the relations of the main factors of that School which are anarchy، order، balance of power etc with the mainstream’s concepts. Finally the author concludes that English School is a historical institutional approach in International relations which originated from realism and at last adjust some concepts of the mainstream and places between classical realism and classical liberalism. Because the English School does not have different ontological، epistemological and methodological concepts، we cannot recognize it as a paradigm shift in International Relations discipline.
خلاصه ماشینی:
در مجموع چنان که ذکر شد مکتب انگلیسی چهار مرحله را پشت سر گذاشته است : دو مرحله اول، مرحله ایجاد و توسعه مفهوم جامعه بین المللی توسط بانی-ان ای-ن مکت-ب اس-ت و دو مرحله بعد شامل ظهور نویسندگان جدید و ی-افتن جایگ-اه آن تئ-وری در نظری-ات رواب-ط بین الملل می باشد این مراحل را به اختصار می توان مراحل بنی-ادی، تثبی-ت ، احی-ا و توس-عه نامید )٥ :٢٠٠٠ ,DieZ&Whitman(.
آنها مبنای رفتاری دولت ها را جهان گرایی اخلاقی می دانند ) :٢٠٠٠ ,KissOeWski١ موضوعات انسجام گرایی تکثرگرایی نویسندگان اصلی وایت بال تابعان روابط بین الملل دولت ها و افراد فقط دولت ها ایده های سازمانی عام گرایی خاص گرایی رهیافت هنجاری جهان وطنی اجتماع گرایی مفهوم جامعه بین الملل فرهنگی / تمدنی قراردادی/ کارکردی حوزه جامعه بین الملل گسترده: فرهنگ و هنجاره-ای مش-ترک در روابط بین الملل ، دولت - شهروندان ، حقوق بشر، فراملی گرایی ، توسعه طلب محدود: حفظ نظم درنظامی آنارشیک ، عدم مداخله ، ابزارگرا مفهوم حاکمیت عامل همگرایی عامل گسترش اختلافات حقوق بین الملل خواسته جامعه بین المللی است انحصارا بین دولت ها است منبع قوانین حقوق طبیعی ، هنجارهای جهانی قوانین پوزیتویستی ، عرف و معاهدات اصول جامعه بین المللی ت نظیم همکاری ها، ارتقای رفتارهای خاص اصول سازمان دهنده، همزیستی مداخلات بشردوستانه قانونی و مجاز غیرقانونی و غیرمجاز مبنای امنیت امنیت جمعی دفاع دسته جمعی )ائتلاف ( تفاوت انسجام گرایی و تکثرگرایی در مکتب انگلیسی ٣.