چکیده:
این مقاله از چند بخش تشکیل یافته است:
بخش نخست با عنوان مقدمه در نظر دارد تا فلسفه و ضرورت بررسی کنترل کیفیت را (که پیش نیاز مطالعه کنترل کیفیت جامع است) مطرح کند.
بخش دوم به ارائه پیشینه کنترل کیفیت اختصاص دارد. آشنایی با این سوابق که از بعد از ظهور انقلاب صنعتی تا زمان حاضر استمرار دارد، فرد را برای درک بیشتر و عمیقتر مفاهیم کنترل کیفیت آماده کند.
در بخش سوم مفاهیم، خصوصیات و ویژگیهای کنترل کیفیت مطرح میشوند و بر مواردی همچون کیفیت طراحی، سازگاری طراحی با نیاز مشتریان، ایجاد اطمینان در مشتریان، توانایی حفظ و نگهداری، کاهش هزینهها و ضایعات، تاثیرات حسی، خواص تجارتی و ملاحظات اخلاقی تاکید شده است.
بخش چهارم به ارائه روش سیستم کنترل کیفیت در چرخه تولید و نحوه ارائه خدمات اختصاص دارد. در این بخش نیز بر روی موضوعایی نظیر طراحی و فرایند تولید، تجهیزات و لوازم، ابزارها و سیستمهای نمونهگیری، سیستمهایاندازهگیریوکنترلی، ثبتمیزان موفقیت، تهیه چک لیست (فهرست بازرسیها) و آموزش تاکید شده است.
و سرانجام آخرین بخش به ارائه نتیجهگیری از مطالب مقاله ارتباط دارد که امید است تا آمادگی لازم را به منظور بهرهگیری از کنترل کیفیت جامع، که در شمارههای بعد خواهد آمد، فراهم کند. این مقاله از چند بخش تشکیل یافته است : بخش نخست با عنوان مقدمه در نظر دارد تا فلسفه و ضرورت بررسی کنترل کیفیت را (که پیش نیاز مطالعه کنترل کیفیت جامع است ) مطرح کند. بخش دوم به ارائه پیشینه کنترل کیفیت اختصاص دارد. آشنایی با این سوابق که از بعد از ظهور انقلاب صنعتی تا زمان حاضر استمرار دارد، فرد را برای درک بیشتر و عمیقتر مفاهیم کنترل کیفیت آماده کند. در بخش سوم مفاهیم ، خصوصیات و ویژگیهای کنترل کیفیت مطرح می شوند و بر مواردی همچون کیفیت طراحی ، سازگاری طراحی با نیاز مشتریان، ایجاد اطمینان در مشتریان، توانایی حفظ و نگهداری، کاهش هزینه ها و ضایعات، تاثیرات حسی ، خواص تجارتی و ملاحظات اخلاقی تاکید شده است . بخش چهارم به ارائه روش سیستم کنترل کیفیت در چرخه تولید و نحوه ارائه خدمات اختصاص دارد. در این بخش نیز بر روی موضوعایی نظیر طراحی و فرایند تولید، تجهیزات و لوازم، ابزارها و سیستمهای نمونه گیری، سیستمهایاندازهگیریوکنترلی ، ثبت میزان موفقیت ، تهیه چک لیست (فهرست بازرسیها) و آموزش تاکید شده است . و سرانجام آخرین بخش به ارائه نتیجه گیری از مطالب مقاله ارتباط دارد که امید است تا آمادگی لازم را به منظور بهرهگیری از کنترل کیفیت جامع ، که در شمارههای بعد خواهد آمد، فراهم کند.
خلاصه ماشینی:
"بدین جهت از آنجا که کنترل کیفیت پیش نیاز و اساس درک و شناخت کیفیتهاست به بخشی از انواع آن در زیر اشاره می شود: همانطور که اشاره شد، امروزه کیفیت تحت عنوانهای مختلف و متعددی توسط صاحبنظران بررسی شده است مثل : ١- تضمین کیفیت (Quality Assurance) ٢- چرخه های کیفیت (Quality Circles) ٣- سیستم کنترل کیفیت (Quality Control System) ٤- فرهنگ کیفیت (Quality Culture) ٥- کیفیت زندگی (Quality of Life) ٦- تعیین خصوصیات کیفیت (Quality Specification) ٧- کنترل کیفیت جامع (Total Quality Control) گرچه انواع کیفیت که امروزه رایج است و در بالا به تعدادی از آن اشاره شد و در آینده مورد بحث قرار می گیرد سرانجام به کنترل کیفیت جامع منتهی خواهد شد اما از آنجا که پیش نیاز درک و شناخت مفاهیم کیفیت تا اندازه زیادی به درک کنترل کیفیت بستگی دارد، بدین جهت در این مقاله به مطالبی که تحت عنوان کنترل کیفیت ، مطرح است پرداخته ، و در شماره های بعد به ارائه کنترل کیفیت جامع مبادرت خواهد شد.
ـ صدای روشن و واضح ـ قابل تنظیم ـ دریافت شبکه های متعدد کابینه ،چارچوب ،رنگ تلویزیون رنگی استحکام ـ مقاومت ـ گرم یا سرد ـ مقاوم در مقابل چین و چروک ـ رنگ قواره ـ اندازهـ رنگ ومدل لباس سهولت هضم طعم ـ مزه ـ طبخ ـ نظافت ـ رنگ و روی غذا غذای رستوران نتیجه از آنجا که هدف نهایی تمام مؤسسات و سازمانهای مختلف ، ارائه محصولات و خدمات مطلوب با کیفیت و قیمت مناسب در جهت جلب رضایت مشتریان و در نتیجه سودآوری و استمرار بقاء و فعالیتهای مؤسسه است و این امر تا اندازه بسیار زیادی از طریق کنترل کیفیت میسر است ، لذا در این مقاله سعی شده است تا به گونه ای این ارتباط را بین مشتریان و بهبود کیفیت طراحی و تولید، کاهش هزینه ها و ضایعات ، انجام ارزیابی و کنترل به منظور حصول اطمینان از مطلوب بودن کیفیت و قیمت ترسیم کند."