چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی " تاثیر آموزش مهارت های زندگی (مهارت های خودآگاهی، جرات مندی، حل مساله و مقابله با استرس )، بر خودکارآمدی و استرس تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستان شهرستان نیشابور (١٣٨٨- ٨٩) " صورت گرفت . طرح پژوهشی حاضر طی دو مرحله انجام شد. ابتدا تعداد ٣٢٠ دانش آموز سال سوم دبیرستان (١٤٣ دختر و ١٧٧ پسر) با پرسش نامه های خودکارآمدی عمومی شرز (GSE), استرس ناشی از انتظارات تحصیلی (AESI) و پرسش نامه ی محقق ساخته ی جمعیت شناختی مورد سنجش قرار گرفتند. سپس ٧٢ نفر که نمرات استرس تحصیلی آنان یک انحراف استاندارد از میانگین بالاتر بود، انتخاب و بصورت تصادفی در دوگروه آزمایشی و کنترل گمارش شدند. دانش آموزان گروه آزمایش ١٠ جلسه در کارگاه آموزش مهارت های زندگی آموزش دیدند درحالی که گروه کنترل هیچ آموزشی نداشتند. پس از اتمام جلسات آموزشی، مقیاس های به کار رفته در پیش آزمون مجددا به عنوان پس آزمون در مورد هر دو گروه آزمایشی و کنترل اجرا شد و مورد مطالعه قرار گرفت . نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که دوره ی آموزش گروهی مهارت های زندگی، باعث افزایش معنی دار خودکارآمدی (p٠٠٣=)، کاهش معنی دار استرس تحصیلی کل (p٠٠٠٠=) و استرس تحصیلی ناشی از انتظارات والدین / معلمان (p٠٠٣٧=) در دانش آموزان سال سوم دبیرستان نیشابور شده است ؛ اما باعث کاهش معنی دار استرس ناشی از انتظارات از خود (p٠٠٨=) نشده است . نتیجه گیری: با وجود محدودیت هایی که در این پژوهش وجود داشت ، نتایج حاکی از این بود که آموزش مهارت های زندگی در افزایش خودکارآمدی و کنترل هیجانات تحصیلی موثر است .
خلاصه ماشینی:
"برای پاسخ گویی به این سوال که آیا دوره ی آموزشی مهارت های زندگی باعث کاهش استرس ناشی از انتظارات تحصیلی کل در دانش آموزان می شود یا نه و نیز جهت سهولت کار از آزمون تحلیل کواریانس یک طرفه استفاده شد که نتایج آن در ادامه گزارش شده است .
همچنین برای پاسخ گویی به این سوال که آیا دوره ی آموزشی مهارت های زندگی باعث کاهش استرس تحصیلی ناشی از انتظارات از خود در دانش آموزان می شود یا نه ، از آزمون تحلیل کواریانس یک طرفه استفاده شد که نتایج آن در جدول ٦ گزارش شده است .
مراحل نمونه جنسیت شاخص استرس تحصیلی استرس تحصیلی استرس خودکارآمدی مقوله ناشی از انتظارات ناشی از انتظارات تحصیلی از خود والدین / معلمان کلی پسر میانگین ٢٢/٩٤ ١٥/٩٣ ٣٩/٩١ ٦٢/٤٤ انحراف معیار ١/٦٦ ٢/١٦ ٢/٤٩ ٩/٤٨ دختر میانگین ٢٢/٧٢ ١٦/٧٣ ٣/٦٠ ٦٢/٠٨ انحراف معیار ٢/١١ ٢/١٩ ٢/٥٣ ١٠/٩٦ کل میانگین ٢٢/٨٣ ١٦/٣٤ ٣٩/٧٥ ٦٢/٢٥ انحراف معیار ١/٨٨ ٢/١٨ ٢/٤٧ ١٠/٠٩ پسر میانگین ٢٢/٥٧ ١٦/٢١ ٣٩/٧٥ ٦٧/٢١ انحراف معیار ١/٦٠ ٢/٥٢ ٢/٥٧ ٩/١٢ دختر میانگین ٢٢/٧٣ ١٧/٤٧ ٤٠/٢١ ٦٠/٠٨ انحراف معیار ٢/١٢ ٠/٩٢ ٢/٣٥ ٨/٠٨ کل میانگین ٢٢/٦٦ ١٦/٨٦ ٣٩/٩٨ ٦٣/٥٢ انحراف معیار ١/٨٦ ١/٩٤ ٢/٤٣ ٩/١٩ پسر میانگین ٢٢/٧٦ ١٦/٠٧ ٣٩/٨٣ ٦٤/٨٣ انحراف معیار ١/٦٢ ٩/٤٤ ٢/٤٨ ٢/٣١ دختر میانگین ٢٢/٧٢ ١٧/١٠ ٣٩/٩٠ ٦١/٠٨ انحراف معیار ٢/٠٨ ١/٦٩ ٢/٤٢ ٩/٥٢ کل میانگین ٢٢/٧٤ ١٦/٦٠ ٣٩/٨٧ ٦٢/٨٩ انحراف معیار ١/٨٥ ٢/٠٦ ٢/٤٣ ٩/٥٩ پسر میانگین ١٩/٥٥ ١٣/٤٥ ٣٢/٢١ ٦٧/٢٨ انحراف معیار ٥/٢٨ ٤/٨٥ ٩/٣٤ ٥/٩٩ دختر میانگین ١٧/٦٠ ١٣/٦٦ ٣١/٢٧ ٦٤/٠٢ انحراف معیار ٤/٨٢ ٣/٥٤ ٧/٨١ ١١/٢٢ کل میانگین ١٨/٥٤ ١٣/٥٦ ٣١/٧٢ ٦٥/٥٩ انحراف معیار ٥/٠٦ ٤/١٥ ٧/٤٤ ٩/٠٧ پسر میانگین ٢١/٠٠ ١٦/٠٧ ٣٧/٠٧ ٦٦/٥٥ انحراف معیار ٣/٦٢ ١٠/٩٦ ٥/٠٩ ١/٩٠ دختر میانگین ٢١/٠٥ ١٦/٢٧ ٣٧/١٣ ٥١/٣٨ انحراف معیار ٣/١٠ ٢/٦٦ ٥/٨٢ ٨/٧٣ کل میانگین ٢١/٠٣ ١٦/١٧ ٣٧/١ ٥٨/٧٠ انحراف معیار ٣/٣٠ ٢/٢٨ ٥/٣٨ ١٢/٣٩ پسر میانگین ٢٠/٢٨ ١٤/٧٦ ٣٤/٦٤ ٦٦/٩١ انحراف معیار ٤/٥٠ ٣/٨٥ ٧/٧٩ ٨/٦٧ دختر میانگین ١٩/٣٣ ١٤/٩٧ ٣٤/٢٠ ٥٧/٧٠ انحراف معیار ٤/٣٥ ٣/٣٥ ٧/٣٩ ١١/٧٨ کل میانگین ١٩/٧٨ ١٤/٨٧ ٣٤/٤١ ٦٢/١٥ انحراف معیار ٤/٤١ ٣/٥٦ ٧/٥٢ ١١/٣١ برای پاسخ گویی به این سوال که آیا دوره ی آموزشی مهارت های زندگی باعث کاهش استرس تحصیلی ناشی از انتظارات تحصیلی کلی در دانش آموزان می شود یا نه ، از آزمون تحلیل کواریانس یک طرفه استفاده شد که نتایج آن در ادامه گزارش شده است ."