چکیده:
اﻏﻠﺐ اﺧﺘﻠﺎﻟﺎت و ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎری ﻫﺎی رﻓﺘﺎری ﭘﺲ از دوران ﮐﻮدﮐﯽ ﻧﺎﺷﯽ از ﮐﻤﺒﻮد ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ دوران ﺣﺴﺎس ﮐﻮدﮐﯽ و ﻋﺪم ﻫﺪاﯾﺖ ﺻﺤﯿﺢ در روﻧﺪ رﺷﺪ و ﺗﮑﺎﻣﻞ اﺳﺖ. ﻟﺬا ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ اﺧﺘﻠﺎﻟﺎت رﻓﺘﺎری ﮐﻮدﮐﺎن در ﺳﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺷﻬﺮ، روﺳﺘﺎ و ﺣﺎﺷﯿﻪ در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺳﯿﺮﺟﺎن در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 94-95 اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﻧﻮع ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻋﻠﯽ- ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ای اﺳﺖ و ﺑﺮای اﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر، از ﺑﯿﻦ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮاﻧﻪ 11-7 ﺳﺎل ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺳﯿﺮﺟﺎن 1100 ﻧﻔﺮ از ﻃﺮﯾﻖ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ای در ﺳﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺷﻬﺮ، روﺳﺘﺎ و ﺣﺎﺷﯿﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺟﻬﺖ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی اﺧﺘﻠﺎﻟﺎت رﻓﺘﺎری، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ رﻓﺘﺎری ﮐﻮدﮐﺎن راﺗﺮ ﻓﺮم ﻣﻌﻠﻢ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از وارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮه (ﻣﺎﻧﻮا) ﺑﺮای ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ در ﺳﻪ ﮔﺮوه از ﻃﺮﯾﻖ ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ اﺧﺘﻠﺎﻟﺎت رﻓﺘﺎری ﺑﯿﻦ دو ﮔﺮوه داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺣﺎﺷﯿﻪ و روﺳﺘﺎ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽ داری دارد و ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎری در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺣﺎﺷﯿﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ از داﻧﺶ آﻣﻮزان روﺳﺘﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ (p≤0.05). ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ دو ﮔﺮوه ﺣﺎﺷﯿﻪ و ﺷﻬﺮ ﻧﯿﺰ از ﻧﻈﺮ اﺧﺘﻠﺎﻟﺎت رﻓﺘﺎری ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽ داری وﺟﻮد دارد و ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮات ﺿﺪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺣﺎﺷﯿﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﺷﻬﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ (p≤0.05) و در دو ﮔﺮوه ﺷﻬﺮ و روﺳﺘﺎ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽ داری از ﻧﻈﺮ اﺧﺘﻠﺎﻟﺎت رﻓﺘﺎری در ﺑﯿﻦ داﻧﺶ آﻣﻮزان وﺟﻮد ﻧﺪارد(p≥0.05). از ﻧﻈﺮ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی دﯾﮕﺮ (ﺑﯿﺶ ﻓﻌﺎﻟﯽ، اﺿﻄﺮاب و اﻓﺴﺮدﮔﯽ، ﮐﻤﺒﻮد ﺗﻮﺟﻪ) ﺑﯿﻦ ﺳﻪ ﮔﺮوه ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽ داری وﺟﻮد ﻧﺪارد. ﺑﺎ اﺳﺘﻨﺎد ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه ﻣﯿﺰان اﺧﺘﻠﺎﻟﺎت رﻓﺘﺎری در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺣﺎﺷﯿﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺷﻬﺮ و روﺳﺘﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﻟﺬا ﻧﯿﺎز اﺳﺖ در ﺟﻬﺖ ﮐﺎﻫﺶ آﺛﺎر و ﻣﺸﮑﻠﺎت در آﯾﻨﺪه، ﺗﺪاﺑﯿﺮ ﻟﺎزم اﻧﺪﯾﺸﯿﺪه ﺷﻮد.
خلاصه ماشینی:
"آماره اختلال رفتاری بیش فعالی اضطراب ناسازگاری ضداجتماعی کمبود توجه شهری میانگین 11,78 3,9 2,42 2,98 1,66 3,16 انحراف معیار 10,87 3,52 2,63 2,95 2,36 2,64 روستایی میانگین 11,85 3,88 2,5 2,9 1,71 3,18 انحراف معیار 11,74 3,94 2,65 3,38 2,7 3,13 حاشیه میانگین 13,08 4,19 2,73 3,25 2,76 3,45 انحراف معیار 11,43 3,8 2,88 3,11 2,62 2,83 ٥ برای پی بردن تفاوت بین دو گروه (روستایی و حاشیه ) در متغیرهای پژوهش از تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شد که نتایج در جدول ٣ نشان داده شده است .
متغیر مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین F سطح معناداری مجذورات اختلال رفتاری ٢٢٧,٣٣ ١ ٢٢٧,٣٣ ١,٧ ٠,٠١ بیش فعالی ١٤,١ ١ ١٤,١ ٠,٩٤ ٠,٣٣ اضطراب ٨,٧٣ ١ ٨,٧٣ ١,١٢ ٠,٢٨ ناسازگاری ٩,٥ ١ ٩,٥ ٠,٩١ ٠,٠٣ ضداجتماعی ٤,٨١ ١ ٤,٨١ ٠,٦٨ ٠,٤ کمبود توجه ٩,١٢ ١ ٩,١٢ ١,٠٤ ٠,٣ 1Pillai Trace 2WilksLambada 3Hotelings Trace 4Roys largest Rot ٦ همان گونه که نتایج جدول نشان می دهد مقدار f اختلال رفتاری برابر با ١,٧ در سطح معنی داری ٠٠١=p می باشد که با توجه به سطح (٠٠٥≥p)، معنی دار می باشد یعنی بین دو گروه از نظر اختلال رفتاری تفاوت وجود دارد که با توجه به جدول میانگین ها میانگین اختلال رفتاری در دانش آموزان حاشیه بیشتراز روستاییان است ."