چکیده:
این پژوهش با هدف مطالعه اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری در بین دانش آموزان پسر دوره دوم مقطع متوسطه شهر بویین زهرا انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از نظر نوع داده های گردآوری شده از نوع کمی و ازنظر روش گردآوری داده ها نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم مقطع متوسطه شهر بویین زهرا بود که در سال تحصیلی ١٣٩٦-١٣٩٥ مشغول به تحصیل بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تک مرحله ای ٤٠ نفر از دانش آموزان سال دوم بر اساس چهارچوب نمونه گیری موجود (لیست دانش آموزان کلاس ها) انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه ٢٠ نفری آزمایش و کنترل قرار داده شد. گروه آزمایش به مدت ٨ جلسه یک ساعته تحت آموزش مهارت های زندگی قرار گرفت ولی گروه آزمایش در فهرست لیست انتظار ماندند. ابزار گرداوری داده ها برای سازگاری اجتماعی پرسشنامه استاندارد شخصیتی کالیفرنیا بود. پایایی و روایی این پرسشنامه توسط پژوهشگران داخلی و خارجی مورد تایید قرار گرفته است . در این پژوهش نیز جهت تعیین روایی محتوایی پرسشنامه از نظر خبرگان آموزشی استفاده شد و پایائی نیز باکمک آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار این ضریب ٠.٧٨ به دست آمد. داده هایی که از اجرای پرسشنامه ها به دست آمد، با استفاده از نسخه ٢١ نرم افزار SPSS در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی (مانکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها نشان داد آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری شخصی و اجتماعی دانش آموزان پسر دوره دوم مقطع متوسطه شهر بویین زهرا تاثیر دارد. در این راستا پیشنهاد میگردد آموزش مهارت های زندگی به عنوان یک ماده درسی در برنامه ی درسی مدارس در نظر گرفته شود.
خلاصه ماشینی:
", & Sodini 6 Gvdashtayn & Latyun 7 Taylor 8 - Strachan 9 life skills training 10 Wellford 11 Pitman 12 - Pierce, Gould & Camiré تا کنون تحقیقات متعددی در زمینه اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی صورت گرفته است .
لذا با در نظر گرفتن دوران آسیب زای نوجوانی، پژوهش حاضر در صدد پاسخ گویی به این سؤال است که آیا آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر دوره دوم مقطع متوسطه شهر بویین زهرا تاثیر دارد؟ 1 Camble, B 2 - Helaiya 3 - Pickworth 4 - Botvin & Griffin 5 Albertyn et al 6 - Salyakhova & Valeeva 7.
جدول ٢: تحلیل کوواریانس یک راهه بین آزمودنی جهت بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری (شخصی و اجتماعی) منبع مجموع درجه میانگین سطح متغیر F اندازه اثر تغییر مجذورات آزادی مجذورات معنی داری سازگاری شخصی ١٤٣/٨ ١ ١٤٣/٨ ٧/٩ ٠/٠١ ٠/١٩١ گروه سازگاری اجتماعی ١٨١/٩ ١ ١٨١/٩ ١٣/٩ ٠/٠١ ٠/٢٨٣ سازگاری شخصی ٦٥٦/٨ ٣٦ ١٨/٢ خطا سازگاری اجتماعی ٤٧٠/٧ ٣٦ ١٣/٠٧ سازگاری شخصی ١١٩٣٩٧ ٤٠ کل سازگاری اجتماعی ٩٣١٢٠ ٤٠ نتایج جدول بالا حاکی از آن است که حتی با احتساب آلفای میزان شده بنفرونی (٠/٠٢٥) در هر دو مولفه ، یعنی: سازگاری شخصی و سازگاری اجتماعی تفاوت معناداری بین گروه ها، وجود دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت : آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری (شخصی و اجتماعی) دانش آموزان پسر دوره دوم مقطع متوسطه شهر بویین زهرا تاثیر دارد.
PhD Student in Department of Educational management, college of Science Education, Islamic Azad University of Karaj, Karaj, Iran Abstract The present study was aimed to examine the effectiveness of life skills in the adaptability of male high school second grade students in Bueen Zahra."