چکیده:
موضوع این مقاله تبیین عوامل جامعه شناختی موثر بر ترجیح باروری زنان در شهر کرمان است . روش پژوهش از نوع پیمایش و برای آزمون فرضیات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است . نمونه آماری شامل ٣٤٢ زن متاهل شاغل در سازمانهای دولتی شهر کرمان است که با شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. یافته های تحقیق نشان داد که نگرش منفی پاسخگویان نسبت به آینده جامعه (٠/٥١) بیشترین همبستگی را با ترجیح باروری دارد؛ پس از آن سهم فردگرایی (٠/٣٠٥-)، منفعت طلبی (٠/٢٤-)، نگرش نسبت به فرزند (٠/٢٩)، خردگرایی (٠/١٦-) و رضایتمندی زناشویی (٠/٢٨) محاسبه شده است . متغیرهای میزان مطالعه ، تحصیلات ، درامد و استفاده از رسانه به شکل غیر مستقیم ترجیح باروری زنان را تحت تاثیر قرار میدهد. مبتنی بر یافته ها مهمترین عامل اثربخش بر ترجیح باروری زنان نگرش منفی آنها نسبت به آینده است که به شکل غیر مستقیم تحت تاثیر میزان درامد (٠/٤٢)، میزان استفاده از رسانه ها (٠/٣٣) و میزان تحصیلات (٠/٣٩) است . پیشنهاد میشود با پرداختن به ابعاد معنوی فرزندآوری و تقویت پیامهای امیدبخش در رسانه ها و دانشگاه ها، نگرش زنان نسبت به باروری مثبت ، و از کالاگون شدن پدیدة فرزندآوری جلوگیری شود.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به شیوة غالب تفکر و وضعیت اجتماعی زنان در جامعه حال حاضر ایران ، مسئله ترجیح باروری به معنای کاهش مستمر زاد و ولد و دوره انتقال باروری طبیعی به باروری کنترل شده بتدریج ساختار سنی جمعیت را از وضعیت جوانی، خارج میکند و به طرف سالخوردگی سوق میدهد (زنجانی، ١٣٨٣: ٨٩؛ حسینی و بگی، ١٣٩١)؛ به این ترتیب ، موضوع دیگر انتخاب شخصی نیست بلکه مسئله ای اجتماعی است که بشدت تحت تأثیر عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است .
1 - Situational Rewards 2 - Gratifications 3 - Facilities 4 - Achievement 5 - Narcissistic Reward 196 - Satisfaction 7 - Attend - content 8 - Accomplishment خردگرایی گیدنز نگرش منفی به آینده فردگرایی ترجیح باروری لیبنشتاین منفعت طلبی بلاو نگرش به فرزند پارسونز رضایتمندی نمودار ١: الگوی نظری پژوهش روش شناسی پژوهش جامعه آماری این تحقیق شامل زنان متأهل و شاغل در بخش دولتی شهر کرمان است که حدود ٥٥٦٩٣ نفر گزارش شده است .
هم چنانکه در این الگو نشان داده شده است ، ضریب بتا برای تبیین میزان ترجیح باروری زنان بر اساس متغیرهای رضایتمندی زناشویی با مقدار (٠/٢٦٢-)، فردگرایی (٠/٤٠٣)، منفعت گرایی (٠/٣٨٥-)، خردگرایی (٠/٢٢٨-)، نگرش نسبت به فرزند (٠/٣١) و نگرش منفی به آینده (٠/٤٨-) محاسبه میشود.
بر اساس یافته های پژوهش موارد زیر پیشنهاد میشود: با توجه به اینکه طبق یافته های این تحقیق ، ترجیح باروری بشدت تحت تأثیر نگرش منفی زنان شاغل نسبت به آیندة جامعه ایران است ، پیشنهاد میشود برای ترغیب زنان شاغل به فرزندآوری در رسانه ها و دانشگاه ها بر ابعاد غیر مادی فرزندآوری تأکید شود."