چکیده:
ﺍﺯ ﭼﺎﻟﺶﻫﺎﻱ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥﻫﺎﻱ تولیدی و همچنین ﺍﺯ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ راهبردی ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ، تصمیمگیری در مورد خرید قطعات(برونسپاری) و یا ساخت قطعات توسط کارخانه میباشد. بهاینمنظور این پژوهش یک روششناسی مبتنی بر مدل های ریاضی جهت حل مسئله ارائه نموده است. روششناسی مطالعه حاضر توانایی بررسی تصمیم ساخت یا خرید به منظور توسعه سبد محصولات را با استفاده از رویکرد تلفیقی تصمیمگیری چندمعیاره و روش برنامهریزی خطی چندهدفه صفر و یک دارد. در این پژوهش ابتدا با بررسی ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق، عوامل و شاخصهای مقدماتی تصمیمگیری ساخت یا خرید شناسایی شده و اهمیت آنها با استفاده از نظرات خبرگان دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته و عوامل با اهمیت بالاتر، به عنوان عوامل نهایی انتخاب شدند. از بین آنها، عواملی که ماهیت کیفی داشتند به همراه گزینه های ساخت (تولید) در داخل و برونسپاری به سایر تولیدکنندهها، با استفاده از روش فرآیند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) مورد رتبهبندی و استخراج امتیازات قرار گرفتند. سپس با توجه به عوامل کیفی و مقادیر مربوطه و عوامل کمی، مدل برنامهریزی خطی چندهدفه صفر و یک طراحی گردید. در نهایت مدل ریاضی طراحی شده با توجه به عوامل تصمیمگیری در یک شرکت تولیدی لوازم بهداشتی، از بین سه گزینه تولید در داخل و برونسپاری به دو شرکت خارجی، پیاده سازی گردید.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش نخست با بررسی ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق ، عوامل و شاخص های مقدماتی تصمیم گیری ساخت یا خرید شناسایی شد و اهمیت آنها با استفاده از نظرات خبرگان دانشگاهی مـورد بررسی قرار گرفت ؛ عوامل با اهمیت بالاتر نیز به عنوان عوامل نهایی انتخاب شدند.
١٢ عامل نهایی به ترتیب شامل این عوامل می باشند: بهای تمام شده تولید هر واحد محصول در داخل ، هزینه خرید محصول ، هزینه حمل ونقل ، کیفیت ، توانایی فناورانه سازمان ، ظرفیت تولید، حفظ مزیت های رقابتی ، اهمیت راهبردی محصول ، تأمین در شرایط بحران ، تحویل به موقع ، تقاضا برای محصول نهایی ، امنیت اطلاعات برون سپاری .
Center of area کیفیت ، اهمیت راهبردی محصول ، حفظ مزیت رقابتی ، تحویل به موقع ، امنیت اطلاعات برون سپاری ، ظرفیت تولید داخلی ، تأمین در شرایط بحران ، توانایی فناورانه سازمان به عنوان عوامل و شاخص های کیفی مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار گرفتند که نتایج در جدول ٢ ارائه شده است .
جدول ٢ امتیازهای (وزن های ) عوامل کیفی شاخص (عامل ) امتیاز (وزن ) حفظ مزیت رقابتی 0/1277 امنیت اطلاعات برون سپاری 0/0128 اهمیت راهبردی محصول 0/0316 تأمین در شرایط بحران 0/0432 تحویل به موقع 0/0631 توانایی فناورانه سازمان 0/0397 ظرفیت تولید 0/0366 کیفیت 0/1367 همچنین امتیازهای (وزن های ) سه گزینه ساخت و تولید در داخل و ساخت به وسیله تولیدکننده خارجی A و B نیز در جدول ٣ ارائه شده است .
به همین ظور با توجه به این عوامل ، مدل برنامه ریزی خطی چند هدفه صفر و یک برای اخذ تصمیم گیری ساخت یا خرید به منظور توسعه سبد محصولات طراحی و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت .