چکیده:
سفرهای درون شهری ناشی از فعالیت های روزانه شهروندان بوده که با توجه به نوع (کار، آموزش ، خرید، تفریح و غیره ) در دو دسته سفرهای اجباری و اختیاری قرار می گیرند. با توجه به ضرورت حمل ونقل همگانی به خصوص مترو و تاثیر آن در کاهش مصرف بنزین و معضل ترافیک شهری ، در این پژوهش عوامل اقتصادی و اجتماعی موثر بر گزینش سفرهای اجباری و اختیاری با مترو با استفاده از مدل لوجیت دوتایی مورد بررسی و مدل سازی قرار می گیرد. بر این اساس پرسش پژوهش عبارت است از: عوامل اقتصادی و اجتماعی تاثیرگذار بر انتخاب سفرهای اجباری و اختیاری با شیوه مترو کدامند؟ به این منظور پرسشنامه ای برای کاربران مترو طراحی و پس از دو مرحله پیش آزمون ، در طی ۴ هفته و به تعداد نمونه ۴۰۰ مسافر در پایانه اتوبوسرانی مجاور به ایستگاه مترو صادقیه توزیع شد. نتایج پرداخت مدل انتخاب از نوع لوجیت دوتایی نشان می دهد متغیرهای اشتغال به خانه داری ، مردان با شغل آزاد و سن رابطه عکس با انتخاب سفرهای اجباری با مترو داشته و متغیرهای مردان اجاره نشین و سطح تحصیلات رابطه مستقیم با انتخاب سفرهای اجباری با مترو دارند
خلاصه ماشینی:
"بر این اساس پرسش پژوهش عبارت است از: عوامل اقتصادی و اجتماعی تاثیرگذار بر انتخاب سفرهای اجباری و اختیاری با شیوه مترو کدامند؟ به این منظور پرسشنامه ای برای کاربران مترو طراحی و پس از دو مرحله پیش آزمون ، در طی ۴ هفته و به تعداد نمونه ۴۰۰ مسافر در پایانه اتوبوسرانی مجاور به ایستگاه مترو صادقیه توزیع شد.
با توجه به پژوهش های محدود در زمینه سازوکار رفتاری مسافران مترو، در این پژوهش تاثیر عوامل اقتصادی و اجتماعی بر انتخاب سفرهای (اجباری و اختیاری ) با مترو مدل سازی شده تا علاوه بر شناخت ماهیت سفر متقاضیان این شیوه سفر، جهت برنامه ریزی تسهیلات خارج از ایستگاه مترو، بینش لازم حاصل شود.
پب عثsااوای ام سفlکگlراiررهاااWن ییبه &امدrسبaال ترzفهاuیا tدیOا e Dios بسیاری از کاربردهای اقتصادی و اجتماعی که دارای ماهیت انتخاب گسسته هستبنسد،ابراعیث ازگکرااریبرش هپاژیهاقشتگصابرودن تروه ژساباگجزفهیکامهاست دادرش ه رف یاگ ااهه تله پرقاییهصوزش مدتیاادمت یتاجتمدعوشب ال سگکساتسازه ،یاارریحرسل م یناهننل سیتداعاواب انعث ساگگب قرسیتگصنه اش سته هنات ختدگاتمورنب اتاداعیشباعه سرتففاباردت راده ا(زenژدب عsهmم هفlکگیlرارiاااWن ییبه &امادrسبaال ترzفهuدtیOاخsطمتoدیiیال ب e با توجه به هدف این پژوهش مبنی بر شناسایی و تحلیل عوامل اقتصادی و اجتماعی موثر بر انتخاب سفرهای اجباری و اختیاری با روش پژوهش روش پژوهش مترو و ماهیت گسسته و دوتایی متغیر وابسته ، از مدل انتخاب گسسته لوجیت دوتایی استفاده شد.
فرض می گردد که تابع خطی از ویژگی های فرد n است که مرتبط انتخاب گسسته با قابلیت زیاد برای مدل سازی رفتار انسانی در گزینش و انتخاب شده است ( ,Willumsen &De Dios Ortuzar وقوع یک رخداد و در نهایت تخمینی از احتمال وقوع است ."