چکیده:
پژوهش حاضر در پی ارائه برنامه ها و وظایفی است که دولت را برای توانمندسازی معلمان یاری رساند. از آنجا که بی تفاوتی معلمان در مدارس سبب بی علاقگی آنان می شود و با توجه به اینکه بهره وری مدارس ارتباط مستقیم با توانمندی معلمان دارد، بنابراین معلمان به مثابه رکن اصلی آموزش و پرورش، نیازمند توجه بیشتر هستند. توجه به معلمان با افزایش حقوق و ایجاد برنامه های رفاهی برنامه ای است موقت و مشارکت پایدار معلمان را موجب نخواهد شد. بنابراین ضمن بهره گیری حداکثری از توانمندی معلمان لازم است برای بهبود وضعیت شغلی، سرنوشت آنان را به دست خودشان بسپاریم. این مقاله برای افزایش کارایی و کارآمدی مدارس و کاهش تصدی گری وزارتخانه آموزش و پرورش در نظر دارد که تاثیر مولفه های مشارکت بخش خصوصی- دولتی را بر برنامه ها و وظایف کاربردی دولت نشان دهد. نمونه بررسی شده 432 نفر از مدیران مقطع ابتدایی مناطق نوزدهگانه تهران بوده است. میزان تاثیر مولفه های مشارکت بخش خصوصی- دولتی بر برنامه ها و وظایف کاربردی دولت، با بهره گیری از روش معادلات ساختاری، 42% به دست آمده است. برنامه های کاربردی دولت برای افزایش توانمندی معلمان عبارت اند از: واگذاری مدارس با حفظ مالکیت دولتی به معلمان(بخش خصوصی)، حق انتخاب والدین(حواله آموزشی)، رقابت آموزشی، رتبه بندی مدارس، خود-گردانی مدارس، مکانیزم عرضه و تقاضای آموزشی(دسترسی دانش آموزان با درآمد پایین)، دستمزد مبتنی بر شایستگی معلمان.
خلاصه ماشینی:
این مقاله برای افزایش کارایی و کارآمدی مدارس و کاهش تصدیگری وزارتخانه آموزش و پرورش در نظر دارد که تأثیر مؤلفه های مشارکت بخش خصوصی- دولتی را بر برنامه ها و وظایف کاربردی دولت نشان دهد.
٧. با توجه به نتایج پژوهش از معنادار بودن تأثیر مدلهای مستخرجه برنامه ها و وظایف دولت براساس برنامه سوم (رقابت آموزشی) آموزش و پرورش میتواند با تنظیم قرارداد با تیم معلمان و مدیران به عنوان یک موسسه (نهاد) آموزشی، زمینۀ رقابت پذیری مدارس را فراهم کند و موجب مزیت رقابتی و ارزش افزوده برای مدارس شود.
با توجه به نتایج پژوهش از معنادار بودن تأثیر مدلهای مستخرجه برنامه ها و وظایف دولت آموزش و پرورش میتواند براساس کاربست ششم (دسترسی دانش آموزان با درآمد پایین ) زمینه رقابت پذیری مدارس را فراهم آورد و به این ترتیب موجب عدالت آموزشی شود.
با توجه به نتایج پژوهش از معنادار بودن تأثیر مدلهای مستخرجه برنامه ها و وظایف دولت در مشارکت در مدیریت و مالکیت ، آموزش و پرورش (دولت ) میتواند براساس کاربست هفتم (پرداخت دستمزد متفاوت معلمان براساس شایستگی) کیفیت آموزشی مدارس را ارتقا دهد و با تدوین استانداردها برای شغل معلمی زمینۀ به وجود آمدن نظام معلمی را فراهم آورد.
Prepared for the conference "Mobilizing the Private Sector for Public Education", World Bank and Kennedy School of Government, Harvard University, Cambridge, MA, October 5–6.