چکیده:
این مقاله قصد دارد با ارائه خلاصه و تحلیلی از تحقیقات انجام شده در زمینه طنز در دو دهه اخیر به تبیین نقش و اثرات طنز آموزشی در فرآیند یاددهی- یادگیری با تاکید بر مزایای به کارگیری طنز در آموزش زبان دوم/ خارجی بپردازد. ابتدا تعاریف، کارکردها و رایجترین نظریه های طنز در سه حوزه اجتماعی- روانی، زبا نشناختی و آموزشی ارائه میشود. سپس، انواع و اشکال طنز مورد بهره گیری در فضاهای آموزشی، به ویژه در محیط های آموزش زبان دوم ارائه می شود و پیامدهای مثبت و منفی به کارگیری طنز در کلاس درس مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. مهمترین کارکردهای طنز در حوزه های یاد شده عبارت است از: استفاده از آن به مثابه یک استراتژی برای نفوذ در دیگران، بهبود روابط، بیان و تقویت همبستگی با مخاطبان، افزایش انسجام گروهی و استفاده از طنز به مثابه ابزاری برای انتقال و تسهیل یادگیری دانش زبان شناختی و اجتماعی- فرهنگی زبان دوم. در واقع، با توجه به اینکه طنز تشکیل دهنده هسته مرکزی هر سه کارکرد اصلی آن یعنی نفوذ اجتماعی، تقارب و تنظیم سبک ارتباطی افراد است، پیش بینی میشود که تعاملات آمیخته به طنز در محیط های آموزشی و کلاسهای درس به اثربخشی آموزش کمک کند. با وجود محاسن یاد شده، طنز نامناسب ممکن است موجب بروز اثرات منفی مانند بیاعتبار کردن خود و دیگران شود.
خلاصه ماشینی:
جنبه های زبانشناختی و تجزیه و تحلیل زبانی طنز در متون شفاهی و کتبی را نخستین بار زبان شناسان بانفوذ مانند راسکین (١٩٨٥)؛ گلداشتاین و مک گی ٧ (١٩٧٩)؛ آتاردو (١٩٩١) و اپته ٨ (١٩٨٥) مطرح کرده اند و تنها طی چند سال اخیر جنبه های آموزشی طنز مورد توجه دانشمندان تعلیم و تربیت و علوم ارتباطات مانند وانزر و همکاران (٢٠١٠) قرار گرفته است .
Greatbatch & Clark بسیار مخرب است ، بر اثر طنز معلم از میان می رود .
Mottet, Frymier & Bebee انواع طنز مورد استفاده درکلاس طبقه بندیهای متفاوتی از انواع طنز مورد استفاده در کلاس ارائه شده است (مراجعه شود به برایانت ١ و همکاران ، ١٩٧٩؛ فرایمر و همکاران ، ٢٠٠٨؛ گورهام و کریستوفل ، ١٩٩٠؛ نوسباوم ،٢ ١٩٨٤؛ وانزر و همکاران ، ٢٠١٠).
Sala, Krupat & Roter با نگاههای متفاوت ، برخی از محققان انواع طنز مورد استفاده در کلاس را با استفاده از تکنیکهای تحلیل استقرایی طبقه بندی کرده اند.
Relationship between college teachers’ use of humor in the classroom and students’ evaluation of their teachers.
An analysis of teachers’ verbal communication within the college classroom: Use of humor, self-disclosure, and narratives.
New York: Cambridge University Press.
The relationship of teachers’ use of humor in the classroom to immediacy and student learning.
Using humor in the college classroom to enhance teaching effectiveness in "dread courses".
Albany: State University of New York Press.
The use of humor in the foreign language classroom: Funny and effective?