چکیده:
پیوستار زمانی-مکانی و چندزبانی از جایگاه ویژهای در منطق مکالمهای باختین برخوردارند. هرچند تاکنون بیشتر پژوهشهای انجامشده که رویکردی باختینی را محور کار خود قرار دادهاند، روی گونهی رمان متمرکز بودهاند اما گونهی نمایشنامه با قابلیتهایی که برای برقراری مکالمه دارد، میتواند بستر جدیدی برای مطالعات باختینی باشد. در این مقاله سعی بر آن است که پیوستار زمانی-مکانی و چندزبانی به عنوان ابزاری تحلیلی در نمایشنامهی مرد یخی میآید اثر یوجین اونیل مورد استفاده قرار گیرند تا خوانشی باختینی از این اثر اونیل ارائه گردد. از طریق پیوستار زمانی-مکانی میتوان اهمیت مفهوم زمان و مکان و تأثیر متقابل آنها بر یکدیگر را جهت تبیین مفاهیم موردنظر نمایشنامهنویس بررسی کرد. همچنین چندزبانی نشان میدهد که اونیل چرا و چگونه توانسته شخصیتهایی با پیشینههای متفاوت را در یک سالن گرد هم آورد و به آنها اجازه دهد که برای خود صدایی داشته باشند و حتی صدای نمایشنامهنویس نتواند آن را سرکوب کند.
خلاصه ماشینی:
برای نیل به این مقصود، پوستار زمانی - مکانی و چندزبانی به عنوان ابزار تحلیلی در نظر گرفته شدهاند تا از رهگذر آن بتوان به مفهوم زمان، مکان، اثر متقابـل آنهـا بر یکدیگر، کاربرد صداهای مختلف – و گـاه متنـاقض – بـا ایـدئولوژی هـای متنـوع و آزادی شخصیت ها در بیان نظراتشان در نمایش مرد یخی می آید، نگاه جدیدی داشت .
تمـام ایـن طردشـدگان ، شیوهای منحصربه فرد و واقع گرا را برای آنچه اونیل «خیال بافی » می نامد، برگزیدهاند تا بتوانند با تمسک جستن به این خیالبافی ها، زنـدگی خـود و جریـان نمایـشنامه را بـه پـیش ببرنـد و از عهدهی این کار نیز با موفقیت برمی آیند تا زمانی که مرد یخی داسـتان از راه مـی رسـد و پـوچ بودن خیالبافی های آنها را برای شان نمایان می سازد.
هیکی – که همان مـرد یخـی عنوان نمایشنامه است – همواره پیامآور امید برای این افراد بوده و این کار را با القا کردن ایـن تفکر که دنیای خیالی آنها تنها پیوستار زمانی - مکانی موجود در برابرشان می باشـد، انجـام داده است .
با در نظر گرفتن نیاز موجود برای ایجاد پیوند میان باختین و دنیای نمـایش ، در ایـن مقالـه سعی شد تا دو مفهوم پیوستار زمانی - مکانی و چندزبانی در نمایـشنامه ی مـرد یخـی مـی آیـد یوجین اونیل مورد بررسی قرار گیرند.
Eds. Caryl Emerson and Michael Holquist.
Bakhtin's Theory of the Literary Chronotope.
New York: Oxford University Press.