چکیده:
در ایتالیای قرن بیستم نویسندگانی چون پرتزولینی، پاپینی و ورگا با توجه به اینکه به ساختاررمان کلاسیک قرن نوزدهم متصل بوده و در سبک نوشتاری از لئوپاردی و مانتزونی تقلید کرده اند، در نوسازی ادبیات قرن بیستم و به خصوص رمان نقش خاصی ایفا نکرده اند، لذا رمان در قرن بیستم می بایست با نیاز فرهنگی و اجتماعی انسان عصر جدید آشنا باشد و این همخوانی به نظر برخی منتقدین فقط از طریق حرکت به سمت رمان مدرن اروپا ممکن ا ست. ایتالو ازوو در این سالها با پیروی از برخی تئوری های تفکر غربی در رمان خویش به بررسی رابطه فرد با دیگران در جامعه مدرن می پردازد و بدین سان رمان ایشان دارای نوآوری های حائز اهمیت است. این مقاله ضمن پرداختن به شرایط و ویژگی های فعالیتهای ادبی دهه سی قرن بیستم و با بررسی برخی نویسندگان مجله سولاریا سعی بر آن دارد شرایط فرهنگی و ادبی ای که با آن جامعه ایتالیا به استقبال ایتالو ازووُ می رود را مورد بررسی قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
همچنین در نظر ویتورینی رادیکال که به دنبال تحولی ریشه ای در ژانر رمان قرن بیـست اسـت ، نویسندگان به نامی چون پرتزولینی (Prezzolini)، پاپینی (Papini) و ورگا (Verga) با توجه بـه اینکـه هماره به ساختاررمان کلاسیک قرن نوزدهم متصل بوده و در سبک نوشتاری از لئوپـاردی (Leopardi) و مانتزونی (Manzoni) تقلید کردهاند، در نوسازی ادبیـات قرن بیستم و به خصوص رمان نقش خاصی ایفا نکردهاند، لذا رمان در قرن بیستم باید با چالش های جدید و نیاز فرهنگی و اجتمـاعی انـسان عـصر جدید آشنا باشد و این همخوانی فقط از طریق حرکت به سمت رمان مدرن اروپا ممکن است .
ایتالو ازوو، رمان روانکاوانه ، قرن بیست ایتالیا، ابداع در رمانپردازی ، رمـان کلاسـیک ، وجدان زنو مقدمه در سالهایی که ویتورینی به شکل مستمر در مجلـه ادبـی سـولاریا١ (Solaria) بـه نگـارش نظریات خویش در مورد رمان می پردازد، ایتالو ازوو٢ (Italo Svevo) از معدود رمـاننویـسانی است که در مقالات ویتورینی که در این مجله به چاپ رسیدند، بـه شـکل مـستمر از وی یـاد می شود.
رمان سوم وجدان زنـو ( La coscienza di Zeno) در سال ١٩١٩ توسط بنگاه انتشاراتی Cappelli di Bologna به چـاپ رسید و جیمز جویس پس از خواندن رمان به نویسنده توصـیه کـرد آنـرا جهـت بررسـی بـه متخصصین نقد ادبی فرانسه بفرستد و اینچنین بود که در سال ١٩٢٦ این رمـان بـه همـراه دو رمان مهـم دیگـر درمجلـه Le Navire d’argent منتـشر شـد و بلافاصـله در مجلـه میلانـی L’Esame ائوجنیو مونتاله ، همانطور که قبلا اشاره شد، مقاله ای با عنوان تقدیم به ایتـالو ازوو (Omaggio a Italo Svevo) به چاپ رساند که در کنار نقد بسیار مثبت جیمز جویس در بـه شهرت رساندن این رمان نقش بسزایی ایفا کرد.