چکیده:
پژوهش حاضر به شناسایی و اولویتبندی شاخصها و عوامل سازنده کیفیت نیروی انسانی در سازمان دانشگاه، پرداخته است. روش پژوهش به لحاظ اهداف، کاربردی و از نظر دادهها، کمّی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه، پیمایشی است. برای این منظور پرسشنامه 56 گویهای محققساخته با شش مولفه کیفیت نیروی انسانی شامل عوامل روانشناختی، آموزشی، مدیریتی، فرهنگی و اخلاقی، فیزیکی و مادی و عوامل مبتنی بر اهداف و رسالت، تدوین گردید. جامعه مورد مطالعه پژوهش، کارکنان دانشگاه شاهد اعم از اعضای هیات علمی و کارمندان با مدرک تحصیلی بالاتر از کارشناسی با تعداد 550 نفر بود. نمونه مورد مطالعه تعداد 226 نفر از جامعه مذکور در سال 1393 بودند که بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه، برآورد و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار «اس. پی. اس. اس.» مورد تحلیل قرار گرفت. طی آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی و جداول مشخصههای آماری و نمودارها و جهت تجزیه و تحلیل استنباطی از آزمون t و فریدمن استفاده گردید. نتایج حاصل حاکی از آن بود که در بین شش عامل مطالعه شده، عامل فرهنگی - اخلاقی و عامل فیزیکی و مادی به ترتیب در رتبه اول و دوم قرار گرفتند. احساس مسئولیت فرد در قبال بیتالمال از بین شاخصهای فرهنگی، اخلاقی و تناسب حقوق با فعالیت کاری از بین شاخصهای فیزیکی و مادی بالاترین رتبه را کسب نمودند. شاخص برخورداری فرد از وجدان کاری و انجام امور محوله در بین کلیه شاخصهای مورد بررسی در رتبه اول قرار گرفت.
This paper intended to identify the effective components which determine the quality of humane force in Shahed University and tried to identify and give priority to indices and components of this quality in this University. The statistical universe included all academies and staff who hold higher degree than first degree (N 550). Based on H.S. Bola formula (1970)، sample size was determined and then it was randomly selected (n 226 in 2014). To increase the reliability of research، 280 questionnaires were distributed and 260 valid ones were analyzed. To conduct this research، a 56-item questionnaire was designed by researcher، the data gathered، were analyzed by SPSS and then the findings were considered. Objectively the research was an applied one، from data stance it was considered as a quantitative one and regarding of study type and of its nature، it was a survey-longitudinal research. In addition to descriptive statistical methods as frequency distribution table and statistical indices and diagram drawing، independent T test، Friedman test were used to analyze data. The findings showed that the cultural-ethical component was in the first place comparing 5 other components as psychological، educational، managerial، mission and objective oriented and physical and materialistic factors.